Många företagare vågar inte klaga på kommunen

Drygt 3 av 10 företagare i Eskilstuna, Strängnäs och Flen tvekar att lämna in klagomål till sina kommuner eftersom de befarar att det kan påverka deras verksamhet negativt.

Sörmland2016-07-05 05:11

– Bara misstanken om att kommunala tjänstemän och politiker inte agerar professionellt kan leda till en förödande tysthetskultur, säger Björn Lindgren, regionchef för Svenskt Näringsliv i Sörmland.

Det finns flera orsaker till att företagare behöver ha kontakt med kommunen. Det kan till exempel handla om tillståndsgivning, tillsyn och upphandlingar.

Svenskt Näringsliv hävdar att organisationens medarbetare ofta kommer i kontakt med företagare som är missnöjda med kommunen, men som är oroliga för negativa effekter som slår tillbaka på företaget om de uttrycker detta offentligt.

För att få en uppfattning om hur vanligt detta är har Svenskt Näringsliv lyft in en fråga om företagarna har tvekat att lämna in klagomål i sin stora undersökning om företagsklimatet i Sverige.

Andelen som svarat "Ja, flera gånger" eller "Ja, någon gång" skiljer sig mellan kommunerna. I Eskilstuna är det 32 procent, i Strängnäs 31 procent och i Flen 37 procent. Sverigesnittet ligger på 30 procent.

– Det är oroande att så många företag tvekar om att lämna klagomål, säger Björn Lindgren.

Niklas Edmark är biträdande chef för näringsliv vid kommunledningskontoret i Eskilstuna. Han menar att synpunkter, klagomål och överklagande av beslut är en del av vardagen för de som arbetar i offentlig sektor.

– Hanteringen av synpunkter eller klagomål är därför en viktig del av kommunens verksamhetsutveckling, vi får veta vad som funkar bra och vad som funkar mindre bra. En företagare ska därför aldrig behöva känna sig orolig över att klagomål skulle påverka företaget negativt.

Hur ser du på att en tredjedel av företagen i Eskilstuna tvekar att lämna in klagomål till kommunen?

– Det är naturligtvis tråkigt. För oss är det viktigt att vi har en öppen och bra relation med näringslivet. Det är därför vi bland annat har genomfört över 250 företagsbesök under 2015 och 2016 och även påbörjat arbetet med Affärsplan Eskilstuna tillsammans med näringsliv.

Agerar tjänstemän och politiker i Eskilstuna professionellt?

– Ja i det stora hela anser jag det, det visar bland annat vårt senaste NKI (Nöjd-Kund-Index). Det finns naturligtvis områden där vi behöver förbättra oss och vi involverar näringslivet i det utvecklingsarbetet.

I Flen och Nyköping är andelen företagare som tvekar att lämna in klagomål högst i länet, 37 procent. Lägst andel har Katrineholm med 25 procent.

– Kommunerna missar massor av konstruktiva idéer som skulle kunna öka effektiviteten för både företagarna och kommunen. Inte ens Katrineholm som är bäst i klassen ska vara nöjda, säger Björn Lindgren vid Svenskt Näringsliv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!