I hela Sverige har alkoholkonsumtionen minskat enligt CAN:s senaste undersökning. De senaste två åren har konsumtionen minskat med två procent och under de senaste 10 åren har minskningen skett med sju procent. Björn Trolldal på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, berättar om resultaten i deras undersökningar.
– Vad vi framförallt har sett de senaste åren är en kraftigt minskad reseinförsel, vilket innebär att folk tar med sig en mindre mängd alkohol tillbaka till Sverige när man har varit utomlands. Mycket talar för att det är den försvagade svenska kronan som har bidragit till det för antalet resor har vi inte sett minskat och inte andelen personer som tar med sig alkohol vid hemresor, säger Björn Trolldal.
Rapporten baseras på intervjuer som har gjorts med människor i ålder 17- 84 om deras alkoholvanor. Varje år genomför CAN intervjuer med drygt 18 000 personer.
– I den här typen av undersökningar vet vi att man underrapporterar när man får frågor om alkoholvanor. Men då har vi speciella tekniker för att räkna upp och korrigera vilket gör att de här mängderna går att jämföra med den registrerade försäljningen.
I rapporten syns det också att försäljningen på Systembolaget och restauranger har ökat i Sverige.
– I viss mån har den här minskade reseinförseln ersatts av försäljning på systembolaget och på restauranger men inte fullt ut utan vi ser ju den här minskade konsumtionen också.
Anledningen till att alkoholkonsumtionen minskar tror Björn Trolldal kan bero på att konsumtionen bland unga minskar.
– Vi ser ju sen 15 år tillbaka en väldigt kraftig minskning bland alkoholkonsumtionen bland ungdomar. De här ungdomarna tar ju sen med sig de här lägre konsumtionsvanorna när de blir äldre.
CAN har också kunnat se en stor minskning av spritdrycker och enligt rapporten dricker svenskar 42 procent vin, 37 procent öl och 19 procent sprit.
– Det som är intressant med det här är också att vi dricker ungefär vid lika många tillfällen men däremot så är det mindre alkohol vid varje konsumtionstillfälle.
Karin Husberg som är pressekreterare bekräftar att Systembolaget har sett en ökning av försäljningen.
– Systembolagets försäljning har ökat successivt de senaste 10 åren. Det har framförallt att göra med att fler kunder väljer att handla på Systembolaget istället för via andra inköpskanaler, säger Karin Husberg.
I Sörmlands län har det precis som i övriga riket varit en ökad försäljning på Systembolagen.
– Sörmlands län följer riksgenomsnittet när det gäller total försäljning under de senaste åren.
Men trots att försäljning ökar är det fler av Systembolagets kunder som väljer alkoholsvagare drycker.
– 2018 hade Systembolaget en försäljningsökning på ungefär 5 procent. Om man räknar om det till ren liter alkohol var försäljningsökningen tre procent vilket är en indikation på att kunderna väljer mer alkoholsvaga drycker än vad man gjort tidigare. Sen har vi sett en stark ökning av försäljningen av alkoholfritt de senaste åren. Att man ser att kunderna väljer alkoholsvagare drycker tror vi bland annat hänger ihop med en hälsotrend där man blir mer och mer medveten om vad man äter och dricker.