Skolverket arrangerade den 27 maj en digital konferens under rubriken "Lärdomar från pandemiåret – vad tar vi med oss till hösten?" En av de medverkande var Skolverkets generaldirektör Peter Fredriksson:
– Distansundervisningen har med största sannolikhet inneburit att elever lärt sig mindre och vi kan anta att i grundskolan framförallt är det elever som redan innan pandemin hade svårt att klara skolan som har drabbats mest.
Han menade även att det finns en risk för att elevernas psykiska hälsa har påverkats.
– Elever vittnar ju om minskad motivation, stress och ökad social isolering.
Vid konferensen medverkade Hans Ringström, skolchef för grundskolan i Eskilstuna. Han menade att distansundervisningen har påverkat skolans arbete med normer och värderingar.
– De elever på högstadiet som har haft en hög andel distansundervisning har ju bearbetat det som händer ute i samhället runt våld, bränder och annat vi har haft. Det bearbetar de på fritiden tillsammans med sina kamrater som ofta tillhör samma gruppering som de själva och det är där skolan i vanliga fall har en så stor möjlighet att bryta det här mönstret.
Ola Stenliden är verksamhetschef för grundskolans årskurser 7-9 och gymnasieskolan i Katrineholm:
– Den unika erfarenheten som dragits i hela utbildningsväsendet torde vara att de digitala möjligheterna och färdigheterna utvecklats så omfattande och berört i princip alla. I positiv bemärkelse kan man se detta som en kompetensutveckling, skriver han i ett mejl till tidningen.
Hans Ringström är övertygad om att kvalitet i undervisningen handlar om mötet mellan lärare och elev.
– Det gäller nu att dämpa sig lite grann så att det här digitala språnget inte blir någon slags framtidslösning.
En lärdom som man har dragit i Eskilstuna är att undervisningstid inte är lika med resultat.
– När har det har gått bort mycket undervisning kan vi se skolor där eleverna trots allt har levererat rätt goda kunskaper.
– Därför är det för oss viktigaste nu att titta på kvaliteten i undervisningen.
Förvaltningen har redan identifierat ett antal ämnen som man behöver satsa mer på. Det gäller moderna språk i årskurs 6, ämnen där mellanstadieskolor och högstadieskolor ofta samarbetar genom att elever och lärare reser mellan skolorna.
– Där har vi lagt en långsiktig plan under två läsår så att höstens 7:or kommer att både under 7:an och 8:an ha utökad undervisningstid i moderna språk.
Monica Widelund är skolchef för gymnasieskolan och gymnasiesärskolan i Eskilstuna. Hon menar att närundervisning passar de flesta elever bättre än distansundervisning.
– Det kan vara enklare att räcka upp handen och läraren kommer till bänken än att ställa frågan i ett digitalt forum där alla hör.
– Vi har elever som tidigare inte har haft bekymmer med att klara betygen som under en lång period av distansundervisning är tacksamma om de bara når ett E. Vi får inte underskatta den sociala biten samtidigt som vissa bitar har gått bättre för några elever.
Det kan gälla elever som inte heller under normala förhållanden är närvarande i skolan, exempelvis på grund av sjukdom eller andra skäl.
– De har nu fått en ny arena där det inte finns några hinder för att kunna delta i undervisningen. Här måste det finnas en möjlighet till fortsättning.