Monica Johansson (S) om kritiken mot tågbiljetterna

Sörmlänningarna sticker ut och är de som har mest synpunkter på det nya biljettutbudet och priserna sedan Mälartågen togs över av MTR. Det säger Monica Johansson (S) som är vice ordförande i Mälardalstrafiks styrelse.

Monica Johansson (S) är vice ordförande i Mälardalstrafik.

Monica Johansson (S) är vice ordförande i Mälardalstrafik.

Foto: David Gagnert

Sörmland2021-12-16 16:43

Sex regioner, där region Sörmland är en, äger Mälardalstrafik tillsammans. När biljettutbudet och priserna skulle sättas inför att MTR skulle ta över som operatör och inför att Mälardalstrafik skulle sköta biljetter och kundservice bedrevs ett arbete för att nå fram till en gemensam lösning.

Det berättar Monica Johansson (S) som är vice ordförande i Mälardalstrafik.

– Vi är sex regioner som äger Mälardalstrafik tillsammans och vi har tittat på hur biljettpriserna sett ut i respektive region och vad det funnit för rabattsystem i regionerna och så vidare. Sedan har vi diskuterat fram och tillbaka för att komma fram till en gemensam lösning, som vi alla ändå har kunnat stå bakom.

Sedan i söndags har är den nya konstellationen med MTR på plats. Och kritik har väckts mot hur biljettutbudet är utformat. Även Monica Johansson har nåtts av kritiken.

– Det är ett antal pensionärer som har kontaktat mig och det handlar om att möjligheten att boka tidigt och att sista minuten-biljetterna, det är framför allt det man har kritik mot.

undefined
Tågtrafiken fortsätter att ge upphov till rubriker.

Tidningen har tidigare skrivit om en av dessa som kontaktat Monica Johansson. Kerstin Pettersson, 66, som nu får betala 800 kronor mer för att ta tåget från Stockholm till sin dotter och sina barnbarn i Eskilstuna i och med att sista minuten-biljetterna försvann.

– Grunden för biljetterna med Mälartåg är att det ska vara enkelt att veta vad det kommer att kosta. Men jag förstår kritiken, absolut. Vi tittar hela tiden på hur utfallet blir och om det finns anledning att ändra biljettutbud och rabatter. Men man ska också komma ihåg att det är ett jättestort system som sätts i sjön just nu, både med ny utförare och att vi själva har tagit över kundservice med allt vad det innebär, säger Monica Johansson och fortsätter:

– Jag tycker ändå att man bör nämna att väldigt många också är nöjda med de nya priserna. Generellt så är det ju samma pris eller lägre. Och utbudet är otroligt mycket utökat. Olika grupper har förstås olika ingångar i det här, såklart.

Är ni förvånade över reaktionerna?

– Reaktionerna är olika över Mälartågs olika delar. Det är framför allt mest i Sörmland som det verkar som att det är reaktioner.

Vad tror du att det beror på?

– Det är lite för tidigt att säga, det är svårt att göra en utvärdering eftersom det har gått så kort tid. Men vi tittar på det här och analyserar det hela tiden.

I sitt mejlsvar till Kerstin Pettersson skriver dock Monica Johansson:

"I Sörmland har vi tidigare haft våra egna prislistor i trafiken som fick vi förändra för att möta harmoniseringen inför att vi skulle ta biljettsystemet i egen regi med de andra regionerna som äger Mälardalstrafik. Det ledde till en prishöjning för resenärerna i Sörmland, och prislistan beslutades om i de sex regionernas beslutande församlingar."

Hur stor möjlighet har Sörmland att påverka?

– Sörmland har givetvis, som den sjättedel som vi är, lika stor möjlighet att påverka. Det är en diskussion som hela tiden fortsätter.

Jag har sett exempel på barnfamiljer som nu hellre väljer att ta bilen till Stockholm när åldersgränserna för barn ändrats. Vad tänker du kring det?

– Då kanske man inte räknat in kostnader för trafiktullar och parkering. Men den diskussionen finns också med. Är åldersgränserna rätt satta? Vi tittar på det här hela tiden.

Här är prisförändringarna

Mälartågen har nu fast prissättning i stället för rörlig som det var när SJ var operatör. Det innebär att en biljett kostar lika mycket oavsett när du köper den.

Pensionärsrabatten försvann och dessa får nu betala fullt pris.

Tidigare kunde en betalande vuxen ta med sig två barn under 15 år på sin biljett. Den gränsen har nu ändrats till sju år. Barn över sju år får betala ungdomspris. 

Ungdomar upp till 19 år och studenter kan resa till rabatterat pris.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!