Sedan järnvägsföretaget MTR tog över Mälartågstrafiken från SJ i december, har tusentals tåg i Sörmland blivit inställda och försenade.
MTR Mälartågs vd Frida Ukmar förklarar en del av problemen med att de anställda drabbades hårt av pandemivågen under vintern. Men personalbristen har fler orsaker. Långtifrån alla SJ-anställda valde att gå över till MTR.
– Vi utgick ifrån att alla skulle gå över, men fem månader innan trafikstart fick vi veta att vi bara fick en tredjedel. Vi blev tvungna att rekrytera 100 lokförare på väldigt kort tid, på en marknad med underskott. De skulle sedan utbildas på ett fordon som vi inte hade. Vi fick hyra en handfull tåg och la hela december och julhelgen på att utbilda klart. Sedan sa fler upp sig än vi räknat med, så vi har anställt ännu fler under vintern, säger Frida Ukmar.
En lokförare som tidningen talat med förklarar avhoppen med att MTR har dåligt rykte som arbetsgivare och inte tar hand om sin personal på ett bra sätt. Frida Ukmar medger att det senaste halvåret inneburit mycket övertid och att det slitit på de anställda.
– Vi har velat prioritera trafiken för resenärerna. Det och de höga sjukskrivningstalen under pandemin har drabbat personalen. Men det är viktigt att ta hand om medarbetarna, vi vill ju behålla dem och få dem att trivas.
Personalen har behövt genomföra obligatoriska utbildningar på sin fritid. Både inför övergången till MTR och inför att Upptåget nu ska gå in i Mälartåg. Det har varit svårt att få ut kompensationsledighet på grund av den fortsatta personalbristen.
– Man tar över verksamheten ett visst klockslag en viss dag, då ska all personal kunna våra system och processer. Vi hade förstås önskat en infasning, men SJ hade också utmaningar och hade ingen chans att släppa personalen för utbildningar hos MTR. Det är fortfarande svårt att få till utbildning under arbetstid och det har varit svårt att ta ut ledighet. Men ledigheten har man rätt till och min ambition är att de ska få ta ut den, säger Frida Ukmar.
En annan kritik som framförts är att MTR saknar den mobilapp som SJ har, där personal kan hålla koll på var tåg och kolleger befinner sig. Frida Ukmar säger att hon känner till önskemålet, men att det handlar om IT-utveckling som tar tid.
– Vi vill verkligen få till det, men jag kan inte ge några löften om när det är på plats.