Musikalartist hade änglavakt

Musikalartisten Daniel Ganesh Lindquist, 43, hann inte reagera. Plötsligt stod en 300-400 kilo tung älgko på vägen. Kollisionen var oundviklig. – Jag hade tur som överlevde, säger han.

Foto:

Sörmland2015-02-24 10:29

Daniel Ganesh Lindquist är en sång och dansman, uppvuxen i Oxelösund. När artistkarriären går på kryckor så jobbar han tillfälligt på SSAB Oxelösund.

I lördags kväll var han på väg till hemmet i Krokek efter avslutat eftermiddagspass på stålverket. Det snöade lite över motorvägen mellan Oxelösund och Nyköping.

Han satt i sina egna tankar när han passerade under bron till Bränn-Ekeby och Nävekvarn. Alldeles efter bron såg han i ögonvrån något mörkt, stort som en häst.

Men han hann aldrig reagera. I närmare hundra kilometer i timmen körde han rakt in i älgkon, han tappade kontrollen över bilen som fortsatte uppemot hundra meter längs vägen och sedan ut i terrängen och stannade först vid en storvuxen gran.

Biltaket trycktes in, fronten demolerades och airbagen löstes ut.

– Det bara small, jag fattade inte vad som hänt, säger Daniel Ganesh Lindquist.

Förbipasserande såg vad som inträffat och larmade och befarade det värsta. Han transporterades med ambulans till Nyköpings lasarett med kraftig värk i nacken.

Att han fortfarande är i livet tackar han bilbältet, airbagen och den nyinköpta Volvon.

– Jag har aldrig tidigare varit med om en trafikolycka och jag var i mest i chocktillstånd efteråt, säger han.

Vid platsen inträffar många trafikolyckor. På några hundra meter intill Stjärnholm har under fjorton månader minst femton olyckor med vilt inträffat.

Just där skog och öppna åkermarker möts och landskapet ändrar karaktär söker sig viltet till, enligt Anders Nilsson, jaktvårdskonsulent på Svenska jägareförbundet. Det blir som ett viltstråk.

Och motorvägen mellan Nyköping och Oxelösund inbjuder till högre hastigheter än på en länsväg.

Men trots alla olyckor vid den aktuella platsen har inte Trafikverket några planer på att sätta viltstängsel. Viltstängsel är dyrt och det är inte alltid samhällsekonomiskt försvarbart, menar Thomas Pihl, på Trafikverket.

Vad måste till för att ni ska sätta upp viltstängsel, en dödsolycka?

– Nej, det går inte att säga några siffror. Vi vill förhindra olyckor, men vi har en viss summa pengar och då kommer viltstängsel ganska långt ner i prioriteringen, svarar han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!