När det är utsidan som räknas

Tyvärr, under vintern är det biltvätt en gång i veckan som gäller. Och vaxning minst en gång i månaden.

Foto:

Sörmland2015-03-10 06:00

För den som vill åka ståndsmässigt är det egentligen inte svårare än att tvätta, torka, vaxa. Men det ska göras också. Och naturligtvis finns det en massa om, om det ska bli ett bra resultat. Om som i salt till exempel.

– Saltet måste av bilen på en gång, säger Dana Hussein som sällan fuskar med veckotvätten av sin bil.

Han är också utbildad och ett proffs på hur man tvättar, vaxar och rekonditionerar bilar som delägare i TC Bilvård i Katrineholm.

Om saltet inte försvinner, eller bilen har asfaltsrester och insekter i lacken är det avfettning som gäller före tvätten. Om den ändå inte blir riktigt ren, är nästa steg djuprengöring av lacken med hjälp av mer kemikalier, specialtrasor och tålamod.

När lacken är ren och har torkats torr är det dags för att sätta glans på jobbet. Vaxningen kan äntligen börja.

Det finns tre typer av vax: fast, kräm och lättflytande.

– Lättast är att lägga på flytande vax med en svamp. Låt det verka en stund, och torka torrt med ett sämskskinn. Priset på vaxet brukar säga mycket om kvaliteten på produkten, säger Dana Hussein.

Fördelen med att ha en vaxad bil är inte bara att den ser bättre ut, smuts fastnar inte lika lätt på den glansiga ytan och bilen blir lättare att tvätta.

– Det går inte att göra fel, men man kan göra det bättre så att det håller längre. Med polermaskin vaxar man mer på djupet och får ett bättre resultat.

De flesta kunderna hos Dana Hussein efterfrågar lackskydd av bilen.

– Bilfirmorna vill ha tvätt och vaxning, så att bilarna glänser i hallen, säger han.

Pontus Sundin är anställd på TC Bilvård och tvättar, vaxar och lackskyddar bilar på löpande band.

– Det är kul att tvätta bilar, speciellt vita. När man ser resultatet känner man sig riktigt nöjd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om