– De vägarna som går på tvärs är inte lämpade för så stora tonnage. Vi vet att det är ett dåligt underhåll på vägarna redan idag och många skulle kräva högre underhåll om vi får in den typen av trafik, säger Viking Jonsson (S), regionförbundets ordförande.
Förslaget går ut på att höja maxvikten från dagens 60 ton till 74. Långtradarna ska få vara max 33 meter i stället för 25,25. På så vis blir godstransporterna effektivare, vilket är bättre för miljön, menar Trafikverket och Transportstyrelsen.
Regionförbundet Sörmland är i sig inte emot att släppa på tyngre trafik på länets största vägar, men tror inte att övervakningssystemet som ska stoppa åkerierna från att gena över småvägar räcker.
– Dessutom motarbetar förslaget helt satsningen på att föra över tunga transporter till järnväg och sjöfart, säger Viking Jonsson.
Vägfrågan väcktes av den förra regeringen och är nu ute på remissrunda. M, Fp, KD och C reserverade sig mot beslutet i regionstyrelsen.