Tågen i Mälardalen har blivit punktligare efter de satsningar som Banverket har gjort tillsammans med SJ för att förbättra tågtrafiken.
– Det har gått stadigt uppåt de senaste åren tack vare kraftsamlingsprojekten, säger Katarina Nyman, presskommunikatör på SJ.
Dörrarna stängs
Flera mötesstationer har byggts och SJ:s personal specialutbildas i avgångsrutiner för att tidtabellen ska följas så noga som möjligt. En åtgärd är till exempel att tågen stänger dörrarna 30 sekunder före avgång så att tåget alltid avgår i tid.
Det är färre godståg ute på spåren, viket hänger ihop med den ekonomiska krisen. Färre tåg gör att trafiken går smidigare och är lättare att rätta till om något går snett.
– En vanlig anledning till förseningar är driftstörningar i storstäderna, berättar Henrik Berger. Blir det till exempel signalfel i Stockholm så påverkas trafiken även ute i de mindre städerna, som Eskilstuna och Katrineholm. Det kan bli stopp både in och ut från en station och flera tåg kan bli stående.
Driftstörningar är något som delvis kan undvikas genom att bygga ut spår och försöka leda om trafiken vid stopp. Siffrorna pekar på att kraftsamlingarna gett resultat, men Banverkets vision är att punktligheten ska bli ännu bättre till 2010.
Läs hela artikeln i lördagens papperstidning