Nu muddras farlederna i Mälaren – ska öka kapaciteten

Stora muddringsverk syns nu på Mälaren och Trafikverket har gått ut med en varning om att Kvicksundsbron kommer att öppnas mer frekvent. Projektet Mälarfarlederna har dragit igång.

De små cirklarna visar områden som ska muddras. De stora cirklarna är djuphålorna där muddringsmassorna ska dumpas.

De små cirklarna visar områden som ska muddras. De stora cirklarna är djuphålorna där muddringsmassorna ska dumpas.

Foto: Sjöfartsverket/Lisa Hölne/montage

Sörmland2021-08-10 20:30

– Det är en speciell känsla att verkligen sätta skopan i botten och komma igång efter så många års förberedande arbeten.

Det säger Max Bjurström som är projektledare på Sjöfartsverket. 

Den första augusti inleddes projekt Mälarfarlederna. Farlederna i västra Mälaren muddras nu för att bli både bredare och djupare så att större fartyg ska kunna trafikera sjön.

– Syftet är att öka kapaciteten och få en mer klimatsmart transport och samtidigt förbättra säkerheten. Vi breddar och fördjupar farlederna, uppgraderar utmärkningen av dessa och anpassar ledverken på Hjulstabron.

Med hjälp av en typ av ekolod har man undersökt botten för att avgöra var åtgärder behövs sättas in.

– Vi vill muddra så lite som möjligt men få igenom så stor effekt som möjligt. På vissa ställen är det så lite som en decimeter vi drar av från botten medan det på andra platser, där vi breddar farleden, är uppemot en meter som vi gräver ur, säger Max Bjurström.

Det är inte bara farlederna som behöver anpassas till den större båttrafiken. Hamnarna i Västerås och Köping ska även dessa uppgraderas och göras tillgängliga. Muddringen i farlederna sköts av Sjöfartsverket medan Västerås och Köpings kommuner står för muddringen i respektive hamn. Totalt handlar det om en miljon kubikmeter muddringsmassor.

– I farlederna och framförallt i hamnarna är det en del förorenade massor och det är väl planerat hur vi ska hantera de massorna. Genom att vi omhändertar de här massorna kommer vi att förbättra bottenmiljön i Mälaren.

undefined
En grävskopa tar resterna av det man sprängt tidigare och lastar det ombord.

De starkast förorenade massorna tas upp och slutlagras på land. Men de muddringsmassor som inte är förorenade kommer att återföras till Mälarens botten. Man har fyra dumpningsområden: Ett inne i Galten, ett strax utanför Kvicksundsbron, ett utanför Västerås hamn och det sista strax utanför Hjulstabron.

– Det är fyra djuphålor som är undersökta för ändamålet. När man dumpar brukar man jobba efter något som kallas lika för lika-principen. Gräver vi upp lera ska det återtippas på lera, gräver vi upp grus ska det återtippas på grus. Det är för att bibehålla bottenklimatet. Här ska vi återtippa massorna och de ska fördelas så jämnt som möjligt över botten.

undefined
Muddringsverket i Pottskär gräver upp sjöbottnen.

Arbetet med att bredda och fördjupa farlederna är planerat att pågå fram till årsskiftet. Totalt kommer fyra enheter jobba på Mälaren.

– Vi jobbar på bred front och det handlar om ett trettiotal områden.

Arbetet övervakas av miljökontrollanter.

– Det här med grumling av vattnet brukar vara en fråga som kommer upp. Vi har miljökontrollanter som är ute dagligen och mäter just grumlingen. Arbetar vi för snabbt eller okontrollerat kommer vi grumla för mycket. Det är viktigt att inte påverka vattenmiljön för mycket, både för människan och för djuren. Grumling är en väldigt lokal påverkan som övergår relativt fort.

undefined
Muddringsmassorna fraktas vidare på fartyg.

En annan fråga som brukar komma upp vid den här typen av arbeten är frågan om buller.

– Vi har villkor att vi ska arbeta utifrån Naturvårdsverkets riktlinjer för byggbuller. Exempelvis ska vi bara genomföra sprängningar dagtid.

För det är inte bara muddra man behöver göra för att bredda och fördjupa farlederna. På vissa platser krävs det att man spränger i den hårda bergbotten.

– När vi spränger är det en noggrann kontroll, dels från den enhet vi spränger ifrån men även med följebåtar, så att inga mindre båtar är i närheten och framför allt att inga badare eller dykare är i vattnet i närheten när vi spränger. Och precis som när man spränger på land så går det ut varningssignaler i förväg, säger Max Bjurström och fortsätter:

– Just kring sprängning så måste vi spränga i direkt anslutning till att vi har borrat. För när vi borrar är det ett buller som gör att djurliv håller sig undan. Vi brukar också jobba med ett "knallskott". Det är en mindre sprängning som inte skadar men som skrämmer bort fiskar. Allt för att minimera skada.

undefined
Nyfikna åskådare har samlats vid badplatsen i Pottskär i Kvicksund för att titta på arbetet.

Hur ska man bete sig om man är ute med sin båt och råkar komma i närheten av ert arbete?

– Man kommer att se mudderverken i farleden, de är relativt stora. Så håll bra avstånd som alltid när arbeten utförs. Vi brukar säga att åtminstone 50 meter bör man hålla. Det är många som är nyfikna men man ser inte så mycket mer bara för att man kommer närmare.

Den som vill hålla koll på var muddringsverken befinner sig kan göra det på sajten marinetraffic.com.

undefined
På sajten marinetraffic.com kan man se var fartyg befinner sig och på så sätt se var muddringsverken håller till i Mälaren.
Mälarfarlederna

Den 1 augusti inledde Sjöfartsverket muddringen av de allmänna farlederna 901 och 904 till Västerås och Köping. Projektet är ett led i regeringens vision om att minska de fossila utsläppen.

I dag kan fartyg med en storlek om 135 x 18 x 6,8 meter angöra Västerås och Köping. Den kapaciteten ökar till 160 x 24 x 7 meter när alla nödvändiga omvärldsåtgärder är vidtagna. Först ska Södertälje sluss och kanal ska byggas om, farleden och hamnbassängerna muddras samt Hjulstabron ska byggas om.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!