Den borttagna pensionärsrabatten, de slopade poängssystemet och att sista minuten-biljetterna tagits bort har lett till kritik mot Mälartåg sedan Mälardalstrafik tog över hanteringen av biljetterna och MTR blev operatör efter SJ.
– Det nya biljettutbudet, där vi inte som SJ erbjuder sista minuten-priser och inte längre har rörliga priser som är billigare om du bokar långt i förväg, har mött reaktioner bland pensionärer som kontaktat Mälardalstrafik i våra olika kanaler, säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.
Tanken har varit att förenkla biljettsystemet.
– Vi har valt att ha fasta priser, precis som mycket annan kollektivtrafik, som gör att du vet vad resan kostar oavsett om du bokar din resa en dag innan eller långt i förväg.
Och det är just detta, snarare än den slopade pensionärsrabatten som många pensionärer reagerat på.
– De pensionärer som vi har varit i kontakt med har reagerat mot är inte avsaknad av denna rabatt – utan att de inte längre kan boka sista minuten-resor och att det inte erbjuds någon ”boka tidigt-rabatt” om du bokar din resa långt i förväg.
Kan biljettpriserna komma att ses över nu efter kritiken?
– Mälardalstrafik har inlett ett arbete där vi utvärderar dagens villkor när det gäller biljetter och priser. Men man får ha respekt för att det inte är gjort i en handvändning, för det får inte vara ett hastverk.