Den anrika tidningen Sörmlandsbygden som startade sin era 1927 och vars redaktion utgår från Katrineholm har sedan start drivits som en ekonomisk förening.
Men precis som branschen i övrigt har Sörmlandsbygden haft det tufft och svårt att hålla näsan över vattnet, enligt Mattias Claesson, ordförande i den ekonomiska förening som ägt tidningen.
– För att tidningen skulle ges en möjlighet till utveckling beslutade vi i föreningen att sälja aktiemajoriteten. Nu är affären i hamn och vi har sålt till Readers Mind och dess ägare Bertil Pettersson, säger Claesson.
Brinnande intresse
Men att gå in och köpa en tidning måste ses som ett djärvt grepp, inte minst i ett tidevarv när tidningsbranschen måste förbereda sig för sin överlevnad.
Är det inte ett risktagande att köpa en tidning. Varför just Sörmlandsbygden?
– Jag har ett brinnande intresse för just den här typen av tidningar och när möjlig-heten gavs att bli ägare var det mycket spännande, säger Bertil Pettersson.
Han håller med om att det är tufft i tidningsbranschen.
– Jag tror det är viktig att varje tidning hittar sin marknad och blir duktig där. Det viktigaste är att man gör en tidning som folk faktisk vill ha. Några konstknep finns inte, det gäller att göra en bra produkt. Jag har lite idéer, säger han.
Ingen novis
Någon novis av tidningar och branscherna som påverkar dess arbete och levnad är nu inte Bertil Pettersson. I över 30 år har han arbetat med olika saker inom tidningssfären, bland annat med upplage- arbete, byggt upp abonnemangsavdelning och så vidare. Sedan 1995 har han drivit sitt eget bolag Readers Mind i Västerås och inom denna arbetat med läsarundersökningar, med mera.
Inga stora förändringar
Att en ny ägare nu tar över kommer inte att innebära några stora revolutionerande förändringar för vare sig prenumeranter eller anställda.
– Jag ska först sätta mig in i verksamheten. Målsättningen är att göra en så bra tidning som möjligt för i första hand de som bor på landsbygden, säger Bertil Pettersson, nya ägaren.
Det som formellt händer, enligt Pettersson, är att den befintliga ledningen avgår och att han själv kommer att gå in som ny vd för tidningen.
– I övrigt ska vi se hur vi kan nyttja den kompetens som finns inom företaget. Men i första hand vill jag i lugn och ro sätta mig in i arbetet och se hur det fungerar, säger Bertil Pettersson.
Han påpekar att man tillsammans med både läsare och anställda nu ska jobba för att utveckla tidningen.