Oro bland SJ-anställda i Sörmland efter tågbeskedet

Nyheten om att SJ förlorat upphandlingen om Mälartågen till förmån för bolaget MTR slog ner som en bomb bland tågpersonalen i Sörmland: "Jag är skakad", säger Annette Kusma, lokförare i Eskilstuna.

Annette Kusma är lokförare och facklig ledamot i Seko. SJ:s personal följer med till det nya bolaget men viss oro finns för kommande arbetsvillkor. Cirka 90 SJ-anställda i länet utgår från Eskilstuna.

Annette Kusma är lokförare och facklig ledamot i Seko. SJ:s personal följer med till det nya bolaget men viss oro finns för kommande arbetsvillkor. Cirka 90 SJ-anställda i länet utgår från Eskilstuna.

Foto: Privat + Hanna Oscarsson

Sörmland2020-12-10 15:29

Annette Kusma är facklig representant för Sekos klubb Mälartåg i Eskilstuna. 

Hon och hennes kollegor fick beskedet om den nya tågoperatören under onsdagseftermiddagen. 

– Jag är skakad. MTR har funnits med som ett hjärnspöke men vi trodde nog att SJ skulle fortsätta köra tågen.

Lokförarna och övrig tågpersonal som utgår från Eskilstuna vittnar om en tuff arbetssituation den senaste tiden. Nyheten om att det blir en ny arbetsgivare om ett år ökar på stressen, enligt Annette Kusma. 

– Vi har haft en stökig tid redan med bland annat nya schemasystem inom SJ samt förseningar av de nya tågen. Schemaläggningen under pandemin har också varit en mardröm så det är klart att det finns en oro för hur det ska bli när vi byter arbetsgivare och måste omförhandla alla avtal.

Den personal som i dag arbetar på berörda SJ-tåg tas över av det nya bolaget. Enligt Annette Kusma finns det därför ingen större oro över att medarbetare ska bli av med jobben. Däremot råder ovisshet kring framtida arbetsvillkor.

– Vi har problem även med vår nuvarande arbetsgivare SJ men vi vet ju ändå att SJ är en seriös aktör. Vi vet ingenting om det nya bolaget.

Annette Kusma hoppas att det inte bara är pengar som styrt vem som vunnit upphandlingen utan att även kvalitet och situationen för de anställda finns med i bilden.

Hon befarar till exempel att tågvärdar nedgraderas och blir av med sina säkerhetstjänster för att spara på kostnader.

– Som förare är det en trygghet att det som i dag finns tågvärdar ombord med rätt säkerhetskompetens om tåget behöver evakueras.

Tony Rosendahl, gruppledare för Vänsterpartiet i Katrineholm, är kritisk till hela affären.

– Vår kollektivtrafik bör vara i offentlig regi och inte drivas av bolag i Kina. Jag är också oroad över personalpolitiken för de anställda, säger han.

Enligt Sekos Annette Kusma är det mycket spekulationer i omlopp just nu. 

– Det är klart att man undrar över vad Kina har för intresse av att köra tåg i Mälardalen. Men vi har inga belägg för hur det kommer bli. Många av oss känner stor stolthet över vårt yrke och över verksamheten och det hoppas vi ska få fortsätta, säger hon.

– Vi känner stort ansvar och ödmjukhet över att få in Mälartågs fantastiska medarbetare och kunskap i vår organisation, säger Mark Jensen, vd för MTR Nordic i ett uttalande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!