De senaste veckorna har pendlare på flera sträckor i Sörmland drabbats av upprepade förseningar.
– Vi har haft en normal avgångspunktlighet, men något sämre ankomstpunktlighet, vilket innebär att det hänt något längst vägen, säger Niklas Ekström.
Det är främst tre stora händelser som påverkat Mälartågens sträckor de senaste veckorna. Ett signalfel i Eskilstuna, en brand i Järna och urspårningen av ett Arlanda expresståg i höjd med Arlandastaden i slutet av maj, som fortfarande påverkar all tågstrafik mellan Stockholm och Uppsala.
– Problemet är att allt hänger ihop. Är man försenad på en plats så kanske inte personalen som ska byta tåg hinner komma fram till sin avgång i tid. Det skapar tyvärr ringar på vattnet vid sådana här problem.
Finns det något ni kan göra för att förebygga förseningarna?
– Vi försöker planera så gott det går genom att leda om trafiken, exempelvis när det gäller problemet med Arlanda express. Det är fler som också behöver leda om sin trafik, vilket kan leda till köer och förseningar. Vi försöker hantera situationerna som kommer upp men vi är många som samsas om samma järnväg, där det är Trafikverket som har hand om underhållet. Vår möjlighet att påverka under färd är ganska liten, säger Niklas Ekström.
Måndagen den 19 juni börjar Mälartågs sommartidstabell att gälla vilket påverkar antalet avgångar.
– Tabellen är anpassad efter resenärsmönstret och det kommer vara några färre tåg som går.
Men det är inte bara reducerade avgångar som kommer att påverka trafiken, berättar Ekström. Trafikverket ska ha ett antal banarbeten i sommar. Främst är det underhållsarbetet av södra stambanan under vecka 24 som påverkar tågen som passerar Östergötland.
– Mellan den 14 och 18 juni ställs samtliga Mälartåg in mellan Linköping och Norrköping. Bussar från Östgötatrafiken ersätter då på sträckan.
Utöver det kan det även förekomma mindre banarbeten i länet som påverkar enstaka avgångar, men exakt vilka sträckor som berörs och hur det kommer lösas är inte riktigt klart ännu.
– Trafikverket ligger lite efter i sin planering och kommunikation. Vi får det här löpande så vi har tyvärr inte samma framförhållning som vi önskat, säger Niklas Ekström.