Lekparken stinker av överfulla papperskorgar

Emelie Jansson Dahl, 31, tröttnade på att varje dag mötas av ett sopberg av bajspåsar och pizzakartonger vid lekparken utanför familjens lägenhet – hon anmälde det till kommunen. Semestertider och att fler är hemma tros vara en anledning till överfulla papperskorgar.

Emelie Jansson Dahl, 30, lämnade sin felanmälan på telefonen via "Eskilstuna direkt-appen".

Emelie Jansson Dahl, 30, lämnade sin felanmälan på telefonen via "Eskilstuna direkt-appen".

Foto: Privat

Sörmland2021-07-26 17:22

Emelie Jansson Dahl skrev i ett upprört inlägg på Facebook om att lekparken som ligger precis utanför familjens lägenhet varit nedskräpad i nästan två veckor i rad.

– Jag tycker inte att det är trevligt. Vi är i lekparken stort sätt varje dag – att det då ser ut sådär är verkligen inte okej. Vid flertal tillfällen har vår son, Melvin, 2, reagerat över att det luktat illa, säger Emelie Jansson Dahl.

Det är Eskilstuna kommun som ansvarar över papperskorgen. Totalt så sköter kommunen över 1200 papperskorgar. De töms med olika intervall beroende på hur mycket sopor det blir i just den papperskorgen eller generellt i det området.

– De papperskorgar som finns på allmän platsmark, och som är i kommunal ägo, är jag praktiskt ansvarig för. Tömningsintervall av kärlen är satt av en arbetsgrupp – där jag har ingått. Intervallerna är satta utifrån tidigare erfarenhet vilket ger ett gott hum, men ingen garanti att det alltid fungerar felfritt, säger Charlotte Mörn, verksamhetschef park och naturavdelningen i kommunen.

Emelie Jansson Dahl uppger att hon gjorde en felanmälan och 2,5 timme senare var kommunen där och städade i lekparken.

– När vi upptäcker att något inte fungerar så får vi analysera och göra lämplig åtgärd. Klagomål bemöter vi och felanmälningar undersöks och åtgärdas, förklarar Charlotte Mörn.

Under semestertiden har klagomålen ökat, något kommunen beskriver som "jättetråkigt". Kommunen uppger att de i några veckor framåt har beställt extra tömning, då sopkärlen fylls på snabbare än vad som bedömts.

– Vi är medvetna om att vi fått in en del klagomål nu under semestertiden. Vi har ett nytt avtal med en entreprenör som sjösattes vid midsommar och som vi ska utvärdera efter sommaren. Entreprenören gör ett bra jobb utifrån de förutsättningar som vi gett dem. Vi hoppas att det fungerar tillfredsställande framåt och jag vill poängtera att hanteringen sköts bra enligt min uppfattning, men att det inte går att garantera att vi alltid når ända fram, säger Charlotte Mörn.

– Jag önskar att kommunen har bättre översyn över lekparkerna. Nu när det är sommar och fler personer är utomhus så behövs soporna tömmas mer ofta och kanske att det skulle finnas större papperskorgar, avslutar Emelie Jansson Dahl.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!