– Jag låser aldrig locket till tanken, säger Daniel Åkerlund.
Han har kört lastbil i tjugo år. Det går inte att hindra att det stjäls diesel. Låser man diesellocket så slår de hål på tanken, berättar han.
– Jag har 700 liter i min tank. Det blir tiotusen kronor på en stöld. Det är riktigt bra timpenning för tjuvarna, säger Daniel Åkerlund.
Han kör en trailer på väg till Oxelösund, men har tagit en paus vid Sillekrogs rastplats för att äta frukostflingor i förarhytten. På flaket står en fastkedjad traktor.
– Det har hänt mig att de stjäl kedjorna, säger Daniel Åkerlund.
På rastplatsen står dussintals lastbilar uppställda på vardera sidan om E4. Här får förarna sträcka på benen, gå på toaletten och duscha. Den dagliga körtiden får pågå i högst 10 timmar. Det innebär att det ofta är på rastställen som föraren spenderar 14 timmar per dygn. Och där lastbilarna står parkerade, dit kommer också vägpiraterna.
Under årets fyra månader har det i Sörmland skett 17 stölder ur lastbilar längs med E4:an. Även i Jönköping och Östergötland har stölderna ökat. Polisen har tidigare gått ut och varnat för vägpirater som härjat längs E20 i höjd med Södertälje. Där har det handlat om brottslingar som till varje pris försökt att få andra bilister att stanna.
Polisen uppmanar dig som trafikant att inte stanna vid bilar som står längs vägarna om man känner sig det minsta osäker – även om det kanske ser ut som om de fått något fel på bilen.
Tina Thorsell jobbar på Transportföretagarna.
– Det är en stor stress för förarna. Upptäcker man att det pågår ett inbrott så är det farligt att ingripa, säger Tina Thorsell.
Ringer de 112 så är det ovanligt att polisen agerar, säger hon. Men polisen tycker att det ger en felaktig bild. Senast den första juni grep man två män längs med E4 under pågående brott.
– Har vi resurser i området så kommer vi, säger Joakim Wallberg, analytiker på polisen.
Men brotten fortsätter längs med E4. Redan natten mellan den andra och tredje juli stals 35 frysar från en parkerad lastbil längs med E4.
– Den här typen av brott lämnar väldigt få spår och ibland vet chauffören inte ens om att de blivit bestulna tills de når sin destination. Därför vill vi gärna få fast dem under pågående brott, säger Joakim Wallberg.
I trailern bredvid Daniel Åkerlund sitter Peter Gustavsson, som precis vaknat, och dricker sitt morgonkaffe.
– Ofta står lastdörrarna på glänt när jag vaknar på morgonen. Då vet man att någon varit inne och kollat om det finns något de vill stjäla, säger han.
Han kör väggpaneler till villor – något som vägpiraterna inte velat ha med sig. Han låser inte dörrarna till flaket på natten.
– Nu har jag ju inget de kan sno. Då är det bättre att inte låsa. Då slipper de ta sönder något för att ta sig in, säger Peter Gustavsson.
Han visar sitt krypin bakom förarsätet där han sover under sina långa körningar.
– Här ligger jag när tjuvligorna smyger fram och nosar, säger Peter Gustavsson.
Han pekar på en efter en av de kapellflak som står parkerade på rastplatsen.
– Varenda kapell har hål efter knivar. Här finns både titthål så tjuvarna kan titta in och se vad som finns på flaket – och stora revor där de gått in, säger han.
De allt vanligare inbrotten gör arbetsmiljön osäker, tycker han.
– Vad skulle hända om man träffar på dem mitt i natten, frågar han sig, innan han startar motorn och ger sig ut på motorvägen igen.
En stor trailer med blått kapell rullar in för att tanka diesel. Föraren Janusz Galczak hoppar ut. Han kör last från Polen till skandinaviska länder.
– Den här lastbilen är oskadd. Den kör jag med från Norge till Polen. Den andra, som jag mest har när jag kör till Sverige, den har flera revor i kapellet, säger han på engelska.