En stöldvåg har den senaste tiden drabbat ett flertal BMW-ägare i Sörmland.
Bara under de senaste veckorna har flera bilägare blivit utsatta för inbrott där förövarna kommit åt rattar, navigationssystem och styrenheter.
Så sent som i torsdags blev tre Eskilstunabor, tillika BMW-ägare, i områdena Brottsta och Gredby utsatta för stölder. En vecka tidigare var det tre personer i Strängnäsområdet som blev utsatta och dagen efter hade två liknande fall i Nyköping anmälts.
– Det är främst BMW-bilar som blivit utsatta och en del Mercedes. Den främsta anledningen till det är att det är ett väldigt populärt märke som säljs över hela världen, säger Malin Bentzer, polisens operativa analytiker i region öst som jobbar mot internationella brottsnätverk.
Ligan som slagit till mot de sörmländska städerna den senaste tiden misstänks vara samma liga som figurerade i Bergslagen i början av oktober.
En av dem som blivit drabbade av ligan är Strängnäsbon Patrik Carlsson. Förra torsdagen hade han besök av tjuvarna på sin hemadress när de hade tagit sig in i hans BMW genom att krossa en fönsterruta.
– Senare upptäckte jag att både ratten och navigatorn var försvunna. De kan inte ha tagit sig in genom rutan, den var alldeles för liten, berättade Patrik Carlsson då och fortsatte:
– De här tjuvarna vet vad de gjorde, det var säkert inte första gången de snodde saker från en BMW.
En del av jobben beskrivs som rena beställningsjobb, enligt tidningens uppgifter.
I ett fall ska till exempel en ruta på en BMW ha krossats – för att tjuvarna sedan endast ska ha monterat bort ett litet fäste för bilbarnstolar. Ett fäste som, i sammanhanget, inte kostar mer än ett par tusen kronor i nypris.
– På övervakningsfilmer kan man se hur otroligt skickliga utövarna är. Allt går väldigt fort och det är inte mycket annat i bilen som är förstört. I flera fall krossas en ruta och en ratt kopplas ut på mindre än 30 sekunder innan tjuvarna ger sig av. I vissa fall har till och med bilhandlare som sett övervakningsfilmerna sagt: "Utövarna är så skickliga att de skulle kunna få ett mekanikerjobb här", säger Malin Bentzer.
Polisen tror att de stulna delarna säljs vidare på andrahandsmarknader utomlands för att sedan monteras i krockskadade fordon. En ratt kan exempelvis ge upp mot 30 000 kronor på andrahandsmarknaden.
Polisens teori är att ligorna styrs av en ledare i ett annat land (i tidigare fall där utövare fällts har det handlat om litauer eller rumäner). Utövarna blir upplärda innan de sänds ut för jobb i exempelvis Sverige och vid händelse att utövarna "tabbat sig" och åkt fast skickas nya utövare ut.
– Vi ser att flera av dem använder sig av samma tillvägagångssätt hur de tar sig in i bilen och vad de använder för verktyg för att utföra jobbet vilket tyder på att det är samma liga som återkommer år efter år. Och de här personerna är experter på vad de gör. Däremot kan vi se att det är flera olika ligor som figurerar samtidigt då brott skett på olika platser i Sverige vid ungefär samma tidpunkt, säger Bentzer.
Hur går de tillväga?
– Ofta är de ute och rekar med cykel eller bil och noterar var det finns en bil de är intresserad av står. Sedan återvänder de under nattetid och då är de väldigt oblyga trots att de håller på väldigt nära fönster till huset eller grannar.