Regionen satsar närmare 1,5 miljard på vägnätet

Vägarna i länet ska fortsätta rustas upp. Totalt planerar regionen att lägga 1367 miljoner kronor på Sörmlands vägnät. Det är drygt 245 miljoner mer än vid förra planomgången.

Extra miljoner skjuts till i den senaste länstransportplanen.

Extra miljoner skjuts till i den senaste länstransportplanen.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Sörmland2021-10-27 11:53

Den senaste länstransportplanen som har tagits fram sträcker sig mellan 2022 och 2023. Satsningar kommer exempelvis att göras på väg 53, 55, 57 och väg 218. 

– Planen har ett fortsatt fokus på många tätortsnära satsningar. Det sker en fortsatt utveckling och omvandling i många av länets tätorter, mycket på grund av bostadsbyggande och näringslivsutveckling, säger Fredrik Högberg, infrastrukturstrateg vid Region Sörmland.

Åtgärderna som rör väg 57 från Gnesta via Järna och vidare till E4 kommer fortsätta att prioriteras och väntas kosta 186 miljoner kronor. Planen i Sörmland kommer bidra med 46,5 miljoner. Det innebär att det skjuts till ytterligare 39,5 miljoner till projektet.

– Det görs sidoområdesåtgärder och korsningsåtgärder. Projektet innehåller också åtgärder på motorvägsramperna vid E4, men den delen kommer att finansieras av Ostlänksprojektet.

För väg 218 mellan Vagnhärad och Trosa planeras också förändringar. Under hösten pågår samråd om den planerade vägplanen. Åtgärderna väntas kosta 88,6 miljoner – varav länstransportplanen för Sörmland kommer att bidra med 63,6 miljoner kronor. 

– Åtgärder på väg 218 fortsätter för att stärka trafiksäkerheten samt skapa tillgänglighet till Vagnhärads resecentrum utmed Ostlänken. 

Väg 53 genomfart Eskilstuna, infart Eskilstuna, Dunker-Björndammen och väg 55 och 57 är satsningar som ligger kvar från den tidigare planen.

Vad kan man säga om framtidens vägprojekt?

– I framtagandet av planen och samråden med kommunerna så ser vi att det kommer upp många viktiga framtidsfrågor som berör transportsystemets utveckling som vi behöver arbeta med mer. Det kommer upp mer gods- och logistikfrågor utifrån utvecklingen i länets logistiknoder i Eskilstuna till exempel och med koppling till SSAB:s omställning och Oxelösunds hamn. 

Pengarna i länstransportplanerna är de enda statliga medlet som finns för att kunna utveckla det regionala vägnätet. Fredrik Högberg skulle gärna se fler resurser.    

– Vi kan se brister på många av våra prioriterade vägar i Sörmland. Både när det gäller trafiksäkerhet och framkomlighet så behöver vi fortsätta utveckla vägarna. Den nya planen har påverkats av fördyringar och tidsförskjutningar av infrastrukturprojekt vilket begränsar nya satsningar, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!