– Det har blivit lite väl kreativt, säger Mats Henningsson, region Sörmlands hälsovalschef, om hur en del företag som erbjuder digital vård marknadsfört sig.
Det han syftar på är hur nätläkare som har avtal med Region Sörmland har riktat sin marknadsföring till andra delar av landet. Bolagen kan ha hela Sverige som marknad, även om det är med Sörmland de har slutit avtal.
– Har man bara avtal med Sörmland, då ska man inte ha massiva kampanjer i Skåne, säger Mats Henningsson.
De "väl kreativa" kampanjerna är bakgrunden till att regionstyrelsen nu har fattat beslut om att ändra regionens "riktlinjer för information och marknadsföring". I de reviderade reglerna står det uttryckligen att vårdgivare som har avtal med region Sörmland i första hand ska rikta sin marknadsföring mot invånare i Sörmland.
– Vi skärper en del riktlinjer rejält. Bland annat att marknadsföringen ska vända sig till sörmlänningar. Och man ska ha en marknadsföring som är måttfull, säger regionstyrelsens ordförande Monica Johansson (S).
Måttfullhet innebär i det här sammanhanget att marknadsföringen ska vara "återhållsam både till sitt innehåll, omfattning och spridning inom regionen", enligt de nya riktlinjerna.
Enligt Mats Henningsson har även andra regioner reagerat mot den marknadsföring som kommit från vissa bolag. För övriga regioner innebär det en kostnad när deras invånare söker digital vård hos bolag med säte i Sörmland, eftersom Sörmland fakturerar region där patienten bor.