Säg din mening om vårdens digitala tjänster

Var med och förbättra framtidens vård; säg vad du tycker om Region Sörmlands digitala vårdtjänster. Och få frukost och ersättning som tack för att du ställer upp på en workshop i maj.

Användningen av de digitala vårdtjänsterna som 1177 ökade markant under Coronapandemin. Den 20 maj hoppas regionen kunna samla många sörmlänningar på totalt tre platser i länet för att prata om hur de digitala vårdservicen kan bli ännu bättre. (Arkivbild)

Användningen av de digitala vårdtjänsterna som 1177 ökade markant under Coronapandemin. Den 20 maj hoppas regionen kunna samla många sörmlänningar på totalt tre platser i länet för att prata om hur de digitala vårdservicen kan bli ännu bättre. (Arkivbild)

Foto: Jennifer Sjödin

Sörmland2022-04-27 04:45

Hur tycker du det funkar att läsa din eller ditt barns journal på nätet? Är det alls en bra idé att ha journalsystemet digitaliserat? Använder du "Vårdkontakt direkt" och upplever att det ger en större makt över din hälsa, har du förslag på hur digitala möten skulle kunna användas effektivare?  Eller finns det någon digital service du helt saknar i dina kontakter med hälso- och sjukvården? Det här vill Region Sörmland veta.

Regionen vill kunna erbjuda fler, och rätt, digitala tjänster till dig som bor i Sörmland. Du ska som invånare ha bättre möjligheter att delta i hälso- och sjukvården utifrån dina förutsättningar. Och som patient ska du ha förutsättning att aktivt ta del av din egen vård och ha full insyn i informationen om din hälsa. Men, du ges också möjlighet att vara med och påverka.

undefined
Katarina Adolfsson på Region Sörmlands utvecklingsenhet vill veta hur du upplever de digitala vårdtjänsterna. I tätt samarbete med regionens it-avdelning arangerar hon en workshop i tre kommuner samtidigt.

Därför bjuds alla invånare som kan och vill in till en workshop förmiddagen den 20 maj. Platserna är tre; Elite Stadshotellet i Eskilstuna, Safiren konferenscenter i Katrineholm och Sunlight hotell och konferenser i Nyköping. Förhoppningen är att även icke daglediga ska vilja delta, det utgår 237 kronor per timme samt ett resebidrag.

– Målgrupp är alla invånare. Vi planerar för en extrainsats för ungdomar vid ett senare tillfälle, och visar det sig att vi får en dålig representationsbredd nu, eller fler intresserade än vi har plats för, kommer fler möjligheter framöver.

Katarina Adolfsson är projektledare på regionens utvecklingsenhet, som sedan flera år arbetar fram metoder för och driver förbättringsarbete på uppdrag av verksamheterna, oavsett om det handlar om att korta väntetiderna på akuten, öka tillgänglighet eller andra tydliga målbilder. Att ta in synpunkter från de egna kunderna blir allt vanligare.

– Engagerade invånare är toppen! Vi har ju ingen aning om vad de har för kompetens i de liv de lever, vi har så mycket att vinna på att bjuda in dem i vårt utvecklingsarbete. Och invånarna vinner ökad egenmakt över sin hälsa.

undefined
Via 1177 går det att ta del av flera tjänster knutna till sin journal. Hur tycker du som invånare i Sörmland att systemet funkar? Det vill regionen veta.

Nu är det alltså de digitala invånartjänsterna i regionens regi som är satt under lupp.

– Vårt syfte med workshoppen är att lyssna, inte föreläsa. Vi vill veta och verkligen försöka förstå invånarnas behov, vad knorrar? Vad fungerar bra och inte?

Sammanlagt ett 70-tal anmälningar har kommit in så här långt. 

Anmäl dig senast 2 maj till katarina.adolfsson@regionsormland.se. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!