– Vi har ökat försäljningen med cirka 20 procent under det senaste året. Vi har haft en proaktiv, uppsökande försäljning och har modeller som riktar sig till många olika kundkategorier, säger Magnus Lundin, försäljningschef på Landrins i Eskilstuna.
Han uppskattar att firman har levererat omkring 1 000 bilar, både nya och begagnade, under 2015.
Totalt sett ökade bilförsäljningen i Sverige med 13,5 procent under förra året och med 345 000 nyregistrerade bilar slogs det gamla rekordet från 1988 på 344 000 bilar. Det visar ny statistik från branschorganisationen Bil Sweden. Bara under december ökade antalet nyregistrerade bilar med 23 procent jämfört med samma månad 2014.
– Den urstarka bilmarknaden under 2015 förklaras bland annat av köpstarka hushåll, rekordlåga räntor, en stabil arbetsmarknad med låga varsel och ökad privatleasing, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden.
Framför allt är det olika slags familjebilar, som mindre kombibilar och SUV:ar, som efterfrågas av Landrins kunder. Miljöpåverkan är något som allt fler bryr sig om.
– Många kunder är miljömedvetna och tar med det i beaktande vid ett bilköp.
Antalet nyregistrerade miljö- och supermiljöbilar ökade också. Cirka 17 procent av alla nyregistreringar avser miljöbilar, och 2,5 procent supermiljöbilar.
Volvo är det mest populära bilmärket i Sverige, följt av Volkswagen. Skandalen med manipulerade utsläpp visar ännu inte någon synbar effekt i nybilsregistreringarna.
Inför 2016 spår Bil Sweden en fortsatt stark marknad, men att köpfesten mattas av något. Deras prognos är att omkring 330 000 bilar kommer att nyregistreras under 2016.
Magnus Lundin har en mer positiv syn på framtiden.
– Vi räknar med att fortsätta öka och räknar med en ökning på 20 procent även i år. Vi har många modeller på väg in av sådant som kunderna efterfrågar, säger han.