Riksförbundet M: För få laddstolpar i Sörmland

Antalet laddstolpar för elbilar och laddhybrider är alldeles för lågt i Sörmland enligt en rapport från Riksförbundet M.

Antalet publika laddstolpar motsvarar inte behovet när allt fler skaffar laddbara bilar, enligt en rapport där Sörmland är ett av länen som pekas ut.

Antalet publika laddstolpar motsvarar inte behovet när allt fler skaffar laddbara bilar, enligt en rapport där Sörmland är ett av länen som pekas ut.

Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT

Sörmland2020-10-27 17:10

Allt fler av de personbilar som säljs i Sverige är laddbara. Sedan januari i år har antalet laddbara fordon ökat kraftigt och uppgick i september till 146 441 stycken varav 45 322 är elbilar och drygt 101 000 laddhybridbilar.

Men antalet publika laddstolpar räcker inte till för att tillgodose behovet anser Riksförbundet M Sverige, som sammanställt statistik från branschorganisationen Power circle.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger Caroline Drabe, vd på Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Enligt M kan bristen på laddstolpar snabbt få konsekvensen att bilförare tvingas köra sin laddhybrid på bensin, helt emot de klimatmål som eftersträvas.

Och det är stora skillnader mellan länen.

– I de flesta län krävs en ordentlig ambitionshöjning. Skillnaderna är orimligt stora och ger oss konsumenter väldigt olika förutsättningar att kunna leva med en laddbar bil, säger Caroline Drabe.

Totalt finns i landet knappt 11 000 publika laddstolpar. Bristen är mest akut i Stockholm och Uppsala län. I Stockholm skulle det behövas mer än 4 000 nya laddstolpar bara för att täcka dagens behov skriver M i rapporten.

– Sörmland och Kronobergs län får också en rejäl bakläxa. De laddbara bilarna har på ett år blivit 60–70 procent fler, men man har bara byggt några enstaka nya laddstolpar. Det ger bottenplaceringar i jämförelsen, säger Caroline Drabe.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!