Här är planerna för riksväg 55 – sträcka för sträcka

Riksväg 55, eller Mälardiagonalen som den också kallas, går mellan Norrköping och Uppsala. Flera sträckor har byggts om till mitträckesväg genom åren. Här reder vi ut planerna för de sträckor som ännu inte byggts om.

Carl Olov Schalander bor i Björndammen. Riksväg 55 ligger i närheten av hans hus och bullret är påfrestande. Den röda streckade linjen är den nya sträckningen av väg 55 förbi Björndammen.

Carl Olov Schalander bor i Björndammen. Riksväg 55 ligger i närheten av hans hus och bullret är påfrestande. Den röda streckade linjen är den nya sträckningen av väg 55 förbi Björndammen.

Foto: Jimmy Persson och skärmdump

Sörmland2020-08-06 07:05

I decennier har det funnits planer på att förbättra trafiksäkerheten på riksväg 55 mellan Norrköping och Uppsala, via Katrineholm, Flen, Strängnäs och Enköping. Enligt Trafikverket är vägen ett viktigt regionalt stråk för såväl kollektivtrafik, arbetspendling som godstransporter. Vägen kan ses som ett alternativ till E4 eftersom den ansluter till E4 i både Uppsala och Norrköping. 

Några år in på 2000-talet byggdes den första sträckan om till 2+1-väg med mitträcke, mellan Norrköping (Åby) och Simonstorp. Genom åren har flera ombyggnationer skett i olika etapper. I dagsläget är riksväg 55 mötesseparerad mellan Norrköping och Flen, från Yxtatorpet till Malmköping, från Malmköping till Dunker och på två sträckor mellan Enköping och Uppsala. Det motsvarar en längd på ungefär 9,5 mil. Likaså finns mittseparering på de sträckor där vägen sammanfaller med E20 och E18. 

Men Trafikverkets långsiktiga målsättning är att hela riksväg 55 ska bli mötesfri, vilket betyder att drygt åtta mil återstår att bygga om. Sträckan mellan Dunker och Björndammen står näst på tur i Sörmland. Byggstarten är planerad till 2023. Planeringen av etappen stoppades 2015 efter att en hemlig fågelart hade upptäckts i området. Länsstyrelsen valde att inte bevilja Trafikverket en dispensansökan från artskyddsförordningen. Men eftersom fågeln inte finns kvar i området kan planeringen fortsätta. Under hösten kommer den uppdaterade samrådshandlingen hållas tillgänglig för allmänheten. Då kan allmänheten lämna synpunkter på förslaget. 

Sträckan förbi Björndammen är mycket olycksdrabbad. Den består av många kurvor och backar, vilket medför dålig sikt. I september 2017 omkom tre personer i en våldsam trafikolycka förbi platsen. 

En av de boende i området är Carl Olov Schalander. Han är väldigt nöjd över att projektet har kommit igång igen. 

– En fågel kan inte få sätta stopp för åtgärder som ska förhindra dödsolyckor och mänskligt lidande. Jag har bott här i två år och varit med om att tre lastbilar kört av vägen. Därför är det klart att det är positivt att man får veta vad som blir nästa steg. Väg 55 behövs då E4 inte räcker till, säger han.

I höst kommer Trafikverket även börja planera för förbifart Flen. Vid södra infarten till Flen är tanken att väg 55 ska få en ny sträckning österut. Förbifarten ska sedan kopplas ihop med befintlig väg norr om staden. Till förbifarten finns 147 miljoner kronor avsatta i den regionala transportplanen. Om allt går som det är tänkt ska bygget genomföras någon gång mellan 2024 och 2029. 

I dagsläget finns det två sträckor som ännu inte är finansierade. Det handlar om några kilometer väg mellan Flen och Yxtatorpet, samt drygt fem mil mellan Björndammen och Enköping, via Strängnäs. Dessutom finns planer på att bygga om Hjulstabron norr om Strängnäs så att större fartyg kan passera.

Mellan Enköping och Uppsala pågår planeringen av två etapper. Dessa är finansierade och ska vara färdiga innan år 2029. 

Anledningen till att vägen byggs om i etapper och inte i den ordning sträckorna går handlar om ekonomi och andra prioriteringar. Det säger Knut Hawby, infrastrukturplanerare på Trafikverket. 

– Vi har inte oändligt med pengar. Vi prioriterar hårt och tar de sämsta bitarna först och där flest olyckor sker, säger han. 

Alla sträckor av väg 55

Sträcka – Invigd efter ombyggnation (år)

Åby–Simonstorp, 2002

Simonstorp–Ändebol, 2008

Ändebol–Katrineholm, 2012

Katrineholm–Valla, 2009

Valla–Flen, 2015

Förbifart Flen, tidigast 2024

Flen–Yxtatorpet, ej finansierad

Yxtatorpet–Malmköping, 2013

Malmköping–Dunker, 2007

Dunker–Björndammen, start 2023

Björndammen–Enköping, ej finansierad

Enköping–Litslena, tidigast 2022

Litslena–Örsundsbro, 2007

Örsundsbro–Kvarnbolund, tidigast 2022

Kvarnbolund–Uppsala, 2007

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!