Under 2018 tog Allmänna reklamationsnämndens (ARN) emot 4 105 reseärenden, och majoriteten beräknas vara flygrelaterade.
– Ärenden som rör flygresor är de absolut vanligaste hos oss, och det är också den typ av ärende som ökar kraftigast. Folk har insett att de kan få tillbaka pengar om till exempel deras flyg blir inställt eller försenat, berättar Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN.
Irländska Ryanair och ungerska Wizz Air är de två reguljära flygbolag som trafikerar flygplatsen Skavsta i Nyköping, som är Sörmlands enda flygplats med reguljär flygtrafik.
ARN-anmälningar gällande Ryanair ökade med 30 procent under första halvåret av 2019 jämfört med samma tidsperiod 2018, de har hittills blivit anmälda 152 gånger i år. För Wizz Airs del så minskade däremot antalet anmälningar med 15 procent.
Statistik från företaget Airhelp visar att Pisa (Italien), Neapel (Italien), Rom (Italien), Prag (Tjeckien) och Sofia (Bulgarien) är de resemål från Skavsta som hittills haft flest förseningar under 2019. Alla fem rutter flygs av Ryanair. Enligt Konsument Europa kan du som resenär ha rätt att få kompensation om ditt flyg är inställt, försenat, överbokat eller om ditt bagage är försenat, förlorat eller skadat. För att kunna anmäla ett ärende till ARN måste värdet på det du kräver tillbaka av flygbolaget uppgå till minst 1 000 kronor och göras inom ett år från det datum du klagade till företaget första gången.
Förra året inkom totalt 211 ärenden till ARN som gällde Ryanair. Av de 102 ärenden som nämnden prövade avskrevs 80 av dem efter att parterna hade kommit överens under handläggningen, ytterligare 56 ärenden avvisades och prövades inte alls. I de fall där nämnden kom med ett beslut ansågs konsumenten ha rätt i ungefär fyra femtedelar av fallen. ARN:s beslut är dock bara rekommendationer, det finns inget tvång på att ett företag måste följa dem. Ryanair valde att följa nämndens beslut i 62 procent av de avslutade ärendena.
– Det är en låg följsamhet, snittet ligger på ungefär 80 procent, säger Marcus Isgren och berättar att följsamheten ligger på 94 procent hos Wizz Air.
Vet ni varför Ryanair motsäger sig era beslut så pass ofta?– Nej, det vet vi faktiskt inte, säger Marcus Isgren.
Tidningen har försökt nå Ryanair för en kommentar.