Ett erkännande, bevisning som styrker erkännandet, ett avgörande utan huvudförhandling och slutligen penningböter. Så brukar det se ut i Sörmlands tingsrätter när målen där hastighetsöverträdelser som fångats av fartkameror avgörs. Men några försöker komma undan den dryga boten med mer eller mindre fantasifulla bortförklaringar.
– Det vanligaste är att man nekar och säger att "Det är inte jag på bilden".
Det berättar Anders Drugge vid polisens ATK-sektion i Kiruna som utreder bilderna som fartkamerorna tar.
Ett exempel hittar vi i Eskilstuna tingsrätt i en dom där en man har fångats av en fartkamera på väg 55 i Strängnäs. Mannen nekar till gärningen och menar att det inte är han på bilden.
"Det är inte han som är föraren på bilden. Aktuell dag för åtalet arbetade han. Bilen tillhör hans pappa, han är anställd i sin pappas företag. Han har haft en kollega, Joakim, som ser ut som en tvilling till honom. Han vill inte uppge vad Joakim heter i efternamn."
Tingsrätten finner dock att det finns "betydande likheter" mellan bilden som fartkameran tagit och jämförelsebilderna från den tilltalades pass och körkort och dömer mannen till penningböter, á 1500 kronor.
Även i Nyköpings tingrätt hittar vi exempel på försök att skylla på någon annan. En man som kört 110 km/h på väg 53 i Flen, där högsta tillåtna hastighet är 80, fångades av en fartkamera.
"Det är inte han på de av åklagaren åberopade fotografierna. Han vet inte vem personen är. Han känner inte igen de som han lånar ut bilen till. Det måste vara frun som lånat ut bilen till personen på bilden."
Men inte heller Nyköpings tingsrätt finner förklaringen rimlig. Mannen döms till böter på 2000 kronor.
– I dag är vi 69 medarbetare som arbetar heltid med ATK-verksamheten här uppe i Kiruna. Vi jämför ärendebilden med pass och körkortsbild och det går förhållandevis snabbt att utreda ett ärende. Vi har ett inflöde på nästan 1500 hastighetsöverträdelser per dygn som ska utredas, säger Anders Drugge.
Det finns andra taktiker. Det visar vår genomgång av domarna i de sörmländska tingsrätterna.
En kvinna som fångats på bild av en fartkamera på väg 55 i Strängnäs bestrider inte att det är hon på bilden utan kommer med en annan förklaring till Eskilstuna tingsrätt:
"Det är riktigt att det är hon på bilden. Hon har en cruisecontroller på bilen och kan därför inte köra för fort. Det är fel datum på hastighetsmätningen. Mot bakgrund av att det är fel på datumet måste det även vara fel på den uppmätta hastigheten."
En man som fångats på bild av en fartkamera på samma väg kommer med en liknande förklaring:
"Han har, så som han får förstås, uppgett att det måste vara något fel på mätningen eftersom han aldrig kör över 80 km/h på den sträckan."
Men inte heller dessa förklaringar köper tingsrätten som i domarna skriver att radarsensorn i fartkameran vid tidpunkten var verifierad. Både kvinnan och mannen döms till böter.
Går det skylla på bilens hastighetsmätare istället? Det testade en man som togs av en fartkamera på väg 52 i Nyköping:
"Av handlingarna framgår att han invänt att hans bils hastighetsmätare inte visar exakt decimaler utan endast med en pil som flyttar mellan siffrorna."
Men nej, även denna gång hänvisade tingsrätten att radarsensorn i fartkameran var verifierad och även denne man dömdes till böter.
En Sollentunabo försökte komma lindrigare undan med hjälp av en annan typ av förklaring när han fastnade på bild i Nyköping:
"Han kände inte till att högsta tillåtna hastighet på vägsträckan var 60 km/tim, brukar inte köra i området och såg inte någon skylt. Han /.../ förstod inte att han kört för fort trots att han märkte fotoblixten från hastighetsmätaren."
Men inte heller denna gång hade rätten anledning att tvivla på fartkamerans kalibrering eller se bristen på lokalkännedom som förmildrande omständighet. Mannen döms att betala 2 400 kronor i böter för att ha kört 77 km/h på 60-väg.
De som lyckas komma undan böter trots att de kört for fort gör det snarare på grund av yttre omständigheter. Av alla ärenden är det ungefär 40 procent som leder till böter.
– Bildens kvalitet påverkas av en mängd omständigheter som väder och vind, smuts på vindrutan. Det kan även handla om regn och snöfall. Det är massa olika faktorer som påverkar, säger Anders Drugge.