Så kan centrum förvandlas: "Nya koncept som öppnar"

Svensk handel säger att 11 000 butiker kommer att försvinna inom tio år. Hur ska centrum överleva om butikerna försvinner? Mer kaféer och upplevelser, säger marknadsförare.

Foto:

SÖRMLAND2019-06-25 05:30

Digitalisering och internationell konkurrens gör att handeln förändras oerhört raskt. Särskilt gäller det sådant som vi köper sällan, det vill säga förutom livsmedel.

Svensk handels rapport "Läget i handeln" spår att sällanköpshandeln tappar hela 50 000 arbetstillfällen den kommande tio års perioden. E-handeln växer och kunderna kommer köpa fler varor från andra länder direkt via nätet.

Samtidigt ökar dagligvaruhandeln och där väntas antalet anställda öka. Det i sin tur innebär att den totala förlusten av arbetstillfällen inom handeln blir 30 000.

– Det är en enorm utmaning för handeln, säger Karin Johansson, vd för Svensk handel till TT.

Dessutom säger Svensk handel att 11 000 butiker försvinner inom samma tidsspann, tio år.

Det innebär att även fastighetsbolagen som hyr ut butiksytorna påverkas.

Tomma butikslokaler blir dessutom en nöt för kommunerna att knäcka. För vem vill ströva runt i folktomma centrum?

Andreas Sjöberg, vd Fastighetsägarna Mittnord, Eskilstuna, menar att det gäller att skapa samverkan och en attraktiv mötesplats.

– Lyckas vi med det kommer människor att vilja vistas i stadskärnan vilket i sin tur kommer att driva tillväxt i centrumhandeln, säger han.

Andreas Sjöberg tror också att vi kommer få se fler butiker stänga.

– Men samtidigt kommer vi få se nya koncept som öppnar. Det sker en tydlig förvandling i stadskärnorna från traditionell detaljhandel till betydligt mer service och nöjen. Stadskärnor som klarar den resan blir vinnare och Eskilstuna har absolut förutsättningarna.

Att ha ett levande centrum är av vikt, fortsätter Andreas Sjöberg. Men centrumkärnorna kommer att förvandlas från handelsplatser till attraktiva mötesplatser och då gäller det för kommunerna att fokusera på trygghet, tillgänglighet, ändamålsenliga bostäder och moderna arbetsplatser, tillägger han.

Tillgängligheten har till exempel Katrineholm och Strängnäs haft i sitt blickfång och låter till exempel bilar parkera gratis (p-skiva).

– Det lockar människor till centrum, absolut, säger Louise Magnusson, vd på Katrineholm-Flen-Vingåker (KFV) marknadsföring.

Men gratis parkering i centrum är inte lösningen, anser Nyköpings kommunalråd Urban Granström (S).

– Centrum ska vara en plats man vill besöka, säger han.

Och där arbetar KFV marknadsföring och Strängnäs hårt.

– Vi jobbar mycket med aktiviteter i centrum. Det ska hända saker, säger Anders Frisk, ordförande i köpmannaföreningen Mitt Strängnäs.

I Nyköping, Strängnäs och Katrineholm delar man Andreas Sjöbergs bild av att centrum kommer förändras och att man står inför stora utmaningar till vad centrum ska förvandlas till.

– Centrum kommer att se annorlunda ut i framtiden. Mer av service, kaféer och upplevelser, säger Louise Magnusson.

Samtidigt uppmanar hon och Anders Frisk människor att stödja den lokala handeln.

– Vi noterar lägre lönsamhet och att det är tufft för många butiker. Men människor vill ha ett levande centrum, säger han.

– Och då är det viktigt att folk i närområdet handlar i sin kommun och inte på nätet, säger Louise Magnusson.

Hon tror dessutom på en tillbakagång för näthandeln eller i alla fall att den kommer plana ut utifrån bland annat miljömässiga skäl – att det inte är hållbart.

Men att centrumkärnorna står inför en utmaning är otvivelaktigt, anser alla inblandade.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!