Så kan rekordet slås: Experterna tipsar inför julresan

Årets jultrafik kan bli mycket intensiv även om coronan sätter stopp för många resor. Det tror en rad experter på området.

Att försöka köra ikapp förlorad tid i jultrafiken kan fungera om det bara handlar om fyra-fem minuter. Men som grundidé är den djupt olycklig – stress är nästan aldrig ett bra sällskap.

Att försöka köra ikapp förlorad tid i jultrafiken kan fungera om det bara handlar om fyra-fem minuter. Men som grundidé är den djupt olycklig – stress är nästan aldrig ett bra sällskap.

Foto: Emil Langvad/TT

Sörmland2020-12-22 04:45

Experterna på både Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) och Riksförbundet M (före detta Motormännen) har flera tips om vad man bör tänka på innan man svänger ut på en planerad långresa strax före eller strax efter julhelgen.

Även om väldigt lite är som vanligt i dessa coronatider så är det ett och annat som lär vara precis som vanligt.

– Jag tror att alla måste vara beredda på att just den här helgen lockar ut väldigt många bilister som normalt sett inte är ute så mycket i trafiken, säger Lars Nordquist på NTF i Sörmland, och menar att alla bör ladda ordentligt med både överseende och tålamod, och kanske även lite avstånd.

Punkterna som handlar om att se över bilen innan man påbörjar en långresa handlar om att vara beredd på det allra värsta:

  Kolla belysningen på bilen.

  Kolla att det finns spolarvätska.

  Se till att det finns varma kläder och skor inom räckhåll om det blir motorstopp.

  Kolla ringtryck i däcken, och dubbar i dubbdäcken.

Under färden finns också bra att tänka på:

  Håll avstånd till framförvarande fordon.

  Ta pauser om du ska köra långt, byt gärna förare regelbundet.

undefined
"Det finns mycket som är värt att tänka på innan man kör ut på en långresa i trafiken", säger Lars Nordquist på NTF. "Om man nu alls ska göra det".

– Min kiropraktor brukar råda mig att stanna en gång i timmen, gå ur bilen och sträcka på kroppen, säger Lars Nordquist. Det är kanske lättare sagt än gjort, men jag tror att det är ett bra tips.

– Blir du trött, stanna. Ät gärna något, men undvik den riktigt tunga maten.

Även Lars Andersson på Riksförbundet M vill också varna för att just julhelgen lockar ut många förare som inte normalt sett är ute i trafiken så ofta.

– Nu kanske det inte blir särskilt halt just denna jul, men det är ändå viktigt att trycka på att vi bör hålla avståndet till framförvarande bil.

– Ska du upp till fjällen så se till att du paketerar så vikten fördelas på ett balanserat sätt. Och tänk på att det kan vara ganska mycket vilt ute kring vägarna all den stund det är snöfritt.

Att julaftonen i år inträffar på en torsdag tror experterna är en klar fördel eftersom antalet resenärer har flera dagar att välja på när de sätter sig i bilen.

undefined
Inget talar för att årets jul får en vit inramning i Sörmland. Men ska man ut i trafiken måste man vara beredd på att vädret kan slå om ganska snabbt.

Den stora resdagen brukar infinna sig två dagar före julafton.

– Jag tror mer på att det kan bli några dagar där att välja på för de flesta som ska ut, säger Lars Andersson.

Skicket på de sörmländska vägarna är relativt bra i dag. Men om temperaturen nu hittar på att vända nedåt och bjuda på minus- eller nollgradigt väder så bör man ta det mycket varligt.

– Risken är stor att entreprenörerna inte hinner ut och bekämpa vägar som kyls ned snabbt, så man bör ta det väldigt försiktigt, säger Lars Nordquist i en generell varning.

Hans kollega Lars Andersson varnar gärna all trafik som ska ut på de mindre vägarna.

– Exempelvis väg 223 mellan Mariefred och Nyköping, där kan det bli riktigt halt i sänkorna.

Under 2020 tror man att färre kommer behöva sätta livet till än förra årets rekordlåga siffra, 223 trafikdödade i hela landet.

– Allt hänger på hur årets jultrafikanter sköter sig, säger Monica Näslund på Transportstyrelsen.

– Så som utvecklingen för svåra olyckor sett ut under 2020 så kan det mycket väl bli ett nytt rekord i år.

undefined
Mörkerkörning kan vara en mardröm för en del trafikanter, och är vägbanorna dessutom våta så tycks beläggningen äta ljus.

Bland de vanligaste olyckorna är det framför allt två som ständigt har en ledning i all statistik:

– Det är singelolyckor och så är det de här olyckorna som beskrivs som upphinnande. Det bottnar i att väldigt många ute i trafiken fortfarande inte lärt sig läxan med att hålla avstånd till bilen framför.

33 olyckor per juldag

Rent statistiskt sett inträffar det 33 trafikolyckor i jultrafiken med personskador i hela landet. Så har det sett ut de senaste åren rent statistiskt sett även om det skiljer sig en del mellan länen. Olyckstyperna är olika, men de som sticker ut är singelolyckor och de så kallade upphinnande olyckorna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!