Det är tre huvudområden som en region medför.
Den demokratiska aspekten. I dag har landstinget 71 ledamöter i fullmäktige. I en region kan antalet ledamöter stanna vid 149, som i Västra Götaland. I en storregion med Uppsala, Örebro, Västerås och Eskilstuna som draglok kan det resultera i att mindre kommuner överhuvud taget inte har någon representant i regionfullmäktige.
För Nyköpings del som administrativt centrum i Sörmland (residensstad) innebär det också att man riskerar tappa närmare 300 arbetstillfällen (regionförbundet, landstingets administration och länsstyrelsen). Den risken är överhängande oavsett regiontillhörighet om inte Nyköping kan förhandla fram att man ska ha någon central verksamhet i Nyköping.
Kollektivtrafiken. Tåg- och busstrafiken i en region blir enklare, du kan pendla på ett och samma kort. Men frågan är om du har intresse av att kunna pendla till exempel till Älvdalens kommun i norra Dalarna. Sörmland har med de nya tågen, som ska köpas in, inlett ett arbete med ett pendlingskort till Stockholm, det vill säga att du ska kunna åka tåg till Stockholm och sedan vidare med tunnelbanan.
Sjukhusvården. I en ny region ritas sjukhuskartan om. Stordriftsfördelar pratar en del om. Vilka sjukhus ska ha akutmottagningar? Vilka ska ha förlossningar? Vilka sjukhus ska operera knä- och höftleder? Vilka ska utföra fetmaoperationer (det görs i dag på Nyköpings lasarett, men i storregionen på många fler platser)? Kommer Kullbergska sjukhuset att finnas kvar i dess nuvarande form? Kommer cancercentrum på Mälarsjukhuset finnas kvar?