Bristen på lokförare bland järnvägsbolagen har pågått i flera år. Krisen har bland annat lett till stora bemanningsproblem för MTR, som står för driften av Mälartåg. Det har bland annat gjort att flera avgångar och direkttåg har tagits bort för pendlare i Sörmland.
Enligt MTR är huvudskälet till förändringarna bristen på lokförare, som företaget nu försöker råda bot på. Genom att resa från Boden i norr till Ängelholm i söder försöker företaget nu locka blivande lokförare med betald praktik på Mälartågen och anställning direkt efter examen.
– Ambitionen är att öka antalet avgångar i takt med att vi får fler lokförare. För att kunna nå dit utbildar vi i nuläget fler för att kunna anställa ytterligare ett antal lokförare i höst, säger Erik Söderberg, presschef på MTR.
Trots lokförarbristen beskriver Erik Söderberg hur det i nuläget finns tillräcklig arbetskraft för att tågen ska gå som de ska under det kommande året.
– I stort sett har vi den kapacitet som krävs för att kunna hålla oss till 2023 års tidtabeller i nuläget, säger han.
Till följd av personalbristen har däremot de som nu kör tågen under senare tid haft en tyngre arbetsbelastning än vanligt.
– Det har naturligtvis varit slitsamt för våra lokförare under den senaste tiden, men glädjande nog är det få som valt att lämna MTR, säger Erik Söderberg.
Men MTR är inte ensamma om nya grepp för att locka lokförare. Även SJ har antagit en modell där studenter erbjuds betald praktik och jobbgaranti.