Nybilsförsäljningen tvärnitade i samband med coronautbrottet som har haft en fortsatt svalkande effekt på fordonsmarknaden. Enligt branschorganisationen Bil Sweden minskade nyregistreringarna av personbilar med 50 procent i maj och drygt 22 procent i juni. Hittills i år ligger personbilsregistreringarna på minus 25 procent och branschen skriker efter åtgärder för att kickstarta marknaden på nytt.
Vad som sticker ut åt andra hållet är en ökad försäljning av begagnade bilar under andra kvartalet. Enligt en rapport från bilförmedlaren Kvdbil blomstrar andrahandsmarknaden och under juni såldes 127 472 begagnade bilar i Sverige, den högsta månadssiffran på ett och ett halvt år och nästan 14 procent mer än i juni 2019.
– Vi hade som många andra också panik i mars, men fattade ändå beslut om att gasa och köpa in fler bilar. Det har gett fin utdelning och från april har vi slagit försäljningsrekord, säger Henric Engström, en av fyra delägare i KFL bilcenter.
De är en märkesoberoende handlare med bilhallar i Eskilstuna och Västerås, som nischat sig på att handla med nyare modeller i prisspannet 100 000–500 000 kronor, och med bilar som inte rullat mer än 15 000 mil.
– Kvartal två har gått riktigt bra jämfört med förra året och då var ändå 2019 helt okej. I maj sålde vi 146 bilar och i juni 173 stycken, en ökning med nästan 35 procent, säger Henric Engström och fortsätter:
– Många fattade nog tidigt att de skulle bli hemma i sommar och kanske ville kompensera det med att unna sig något själva. Jag tror att pengar för inställda resor i flera fall gått till bilköp.
KFL bilcenter märker av ett högt tryck på begagnade familjebilar runt 200 000 kronor och har med det också sett att priserna skjutit iväg.
– Köpte man en bil för ett år sedan och vill byta eller sälja tillbaka den nu så har den inte tappat så mycket i värde, säger Klas Feretti.
När tidningen besökte bilhallen vid lunchtid på måndagen har han redan ägnat åtskilliga timmar åt att finkamma ett gäng webbsidor på potentiella inköpsobjekt.
– Vi säljer fler bilar än vi får in och nu får vi anstränga oss hårdare när vi vill köpa bilar. Det är många som är med och bjuder och då sticker priset också uppåt, säger Klas Feretti.
Karzan Ahmed, försäljningschef på Skobes i Nyköping, har även han märkt ett uppsving för begagnatförsäljningen.
– Det handlar om utbud och efterfrågan och vi försöker alltid betala ett marknadsmässigt pris för inbytesbilar.
Skobes är auktoriserad återförsäljare för Volvo, Ford, Renault och Dacia och har bilanläggningar på elva orter, i Sörmland även i Katrineholm och Flen.
– Det märks att det finns ett stort behov av att köpa begagnade bilar och utan att gå in på siffror så är vår begagnatförsäljning bättre än 2019, säger Karzan Ahmed.
Han tror, i likhet med Kvdbils analys, att hemestrande och människors önskan att undvika corona-trängsel har drivit på en stark begagnatförsäljning.
– I år är det semester på hemmaplan som gäller och då tar många pengar från resekontot och lägger dem på en bil.
Karzan Ahmed har märkt att många kunder vill ha en bil på direkten och därför väljer en som finns på lager.
– Köparen pekar och väljer. Vill man inte köpa en ny lagerbil så slår man till på en bättre begagnad.