Hittills har hållplatsutrop funnits bara inom stadstrafiken i Eskilstuna. Resten av länets bussar har rullat i teknikskugga, vilket har fått Sörmland att halka efter många andra län i fråga om tillgänglighet.
– I dag är bara 20 procent av våra bussar fullt ut tillgängliga med hållplatsutrop, säger Oskar Jonsson, trafikstrateg på Sörmlandstrafiken.
Systemet i Eskilstuna infördes för cirka 15 år sedan. Det fungerar sisådär och går ur tiden när kollektivtrafiken i höst lanserar ett nytt, modernt biljettsystem. I det integreras betalning, utrop och trafikinformation i realtid.
– Det blir utrop i alla bussar i länet, både i stads- och landsortstrafik. När det gäller landsortstrafiken gäller det att tänka till om användningen. Bussarna passerar ett antal hållplatser där ingen någonsin stiger av.
Samtliga bussar ska förses med högtalare också på karossen. Därmed ska till exempel synskadade som väntar vid hållplats tydligt kunna höra vilken linjebuss som stannar till och vart den ska.