Transportstyrelsens statistik över trafikolyckor gav ett välkommet besked när 2020 års siffror redovisades tidigare i januari. Förra året omkom rekordlåga 190 personer på de svenska vägarna. Det är 31 färre än 2019 då 221 människor omkom.
Som en jämförelse omkom över 1 300 människor i trafiken 1970.
Även i Sörmland minskade dödsfallen i trafiken förra året. På länets vägar dog sex personer – en fotgängare, två motorcyklister, och tre bilister. Dödsolyckorna inträffade i Eskilstuna, Strängnäs, Vingåker, Katrineholm, Nyköping och Mariefred.
Siffrorna för 2020 är än så länge preliminära och kan komma att ändras. Med det förbehållet konstaterar Lars Nordquist, verksamhetsansvarig på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) i Sörmland, att dödsfallen aldrig varit färre – varken här eller i landet i stort.
– Det är den lägsta siffran i modern tid. Sedan vi började få mycket bilar på 50-talet så är det här rekord. Det är något alla vi som arbetar för bättre trafiksäkerhet har jobbat hårt för. Det är fortfarande ett antal människor som har omkommit, vilket är fruktansvärt tragiskt, men överlag är det här jättepositivt, säger han.
Förra året skadades 45 personer svårt i olyckor i Sörmland, jämfört med 56 personer året därförinnan. Det motsvarar en minskning med 20 procent. Lars Nordquist poängterar att de speciella omständigheter kan ha spelat in.
– 2020 var ett exceptionellt år, och vi har minskat resandet en del. Samtidigt har många kanske tagit bilen i stället för att resa kollektivt. Hur mycket pandemin har spelat en roll i det här får forskningen utvisa i framtiden.
Enligt Transportstyrelsen minskade antalet omkomna i hela landet främst i personbilsolyckor, men även olyckor med så kallade oskyddade trafikanter – motorcyklister, cyklister och fotgängare.
Av de omkomna var 14 cyklister, 23 fotgängare och 28 motorcyklister. Drygt tre fjärdedelar av de döda – 150 stycken – var män, 40 var kvinnor och 15 var under 18 år.
– Det man kan lyfta fram, och som är positivt, är att i nästan alla åldersgrupper så har de omkomna blivit färre. De flesta som dör, 79 procent, är fortfarande män. Den siffran ligger ganska stadigt, säger Lars Nordquist.
Sveriges riksdag fattade 1997 beslut om nollvisionen, ett långsiktigt mål om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken. Som en del av detta infördes 2009 etappmålet att halvera dödsfallen till 2020 till max 220 omkomna, något som alltså uppfylldes med råge.
Nu är siktet inställt på nästa delmål, ytterligare en halvering till 2030. För organisationer som NTF handlar arbetet till stora delar om att informera. Polisen bidrar i sin tur med närvaro och kontroller på vägarna. För Trafikverkets del handlar det om utbyggnad av säkrare så kallade två plus ett-vägar och sänkta hastigheter.
– Alla vägar som börjar på fem i Sörmland är sträckor som korsar länet där vi har mycket trafik och ganska mycket tung trafik. Där skulle jag gärna se utbyggda två plus ett-vägar med mitträcke. Det skulle öka både framkomligheten och trafiksäkerheten rejält, säger Lars Nordquist och tillägger:
– Hastigheten är den enskilt största anledning till att vi dör på vägarna. I Sverige är vi jätteduktiga på bälte och att köra nyktra – men vi är usla på att hålla oss till hastighetsgränsen. I slutändan är det upp till oss själva.