Miljardupphandling av tågtrafiken måste tas om

SJ överklagade tidigare i våras upphandlingen av tågtrafiken i Mälardalen. Nu meddelar Förvaltningsdomstolen att man går på bolagets linje – och att upphandlingen värd fyra miljarder måste göras om.

"Resenärerna kan vara lugna. Tågen på linjerna kommer att fortsätta rulla som vanligt", säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.

"Resenärerna kan vara lugna. Tågen på linjerna kommer att fortsätta rulla som vanligt", säger Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik.

Foto: Mälardalstrafik, Sörmlands Media

Sörmland2021-04-27 12:03

I december 2020 tilldelades MTR Jota AB uppdraget att sköta trafiken på fem regionala tåg linjer i Mälardalen i en upphandling värd fyra miljarder kronor.

Anbudskonkurrenterna SJ och Arriva överklagade i januari beslutet till Förvaltningsdomstolen – som under måndagen meddelade sitt beslut, något bloggen "I huvudet på en lokförare" var först med att avslöja.

Arrivas överklagan avslås, men i SJ:s fall går rätten på företagets linje.

SJ pekar i sin överklagan på vad man menar är brister i den prisutvärderingsmodell som Mälardalstrafik använt för att ta ställning till företagens anbud. Domstolen ger företaget rätt på två av tre punkter och slår fast att upphandlingen måste göras om.

– Det är glädjande att se att Förvaltningsrätten kommer fram till samma slutsatser om SJ. Det är också en jätteviktig signal till alla regioner i Sverige att det här inte är en modell som bör användas, säger Dan Olofsson, presskommunikatör på SJ.

undefined
Under måndagen meddelade Förvaltningsrätten i Stockholm dom i målen där SJ och Arriva överklagat upphandlingen av tågtrafiken i Mälardalen. Arrivas överklagan avslås, men får SJ rätt.

Katarina Myrberg, kommunikatör på Mälardalstrafik, konstaterar att man analyserar domen med hjälp av juridisk expertis. Hon vill inte närmare kommentera innehållet, eller huruvida domen kommer att överklagas.

– Vi går igenom för att se vad nästa steg blir. Oavsett så kan resenärerna vara lugna. Tågen på linjerna kommer att fortsätta rulla som vanligt, säger hon.

Uppdraget som tilldelades MTR, och som nu rivs upp, innefattar drift och underhåll av tåg och depåer från och med den 12 december i år och åtta år framåt.

Den nuvarande operatören SJ sade i mitten på mars upp avtalet med Mälardalstrafik i förtid. Detta till följd av uteblivna biljettintäkter och ett minusresultat på den upphandlade trafiken i Mälardalen på närmare en halv miljard kronor.

Beskedet innebar att man skulle sluta trafikera sträckorna – bland annat Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och Uven – redan i september, något som ledde till farhågor om att tågen skulle stå utan operatör under tre månader.

undefined
Mälartåg trafikerar linjerna Svealandsbanan, Nyköpingsbanan, Sörmlandspilen och Uven i Sörmland.

Men under måndagen, samma dag som Förvaltningsdomstolens besked, meddelade parterna att man nått en överenskommelse som innebär att SJ fullföljer kontraktet och förbinder sig att bistå i övergången till MTR i december.

– Jag känner mig jätteglad att vi nu kan säga till Sörmlänningarna att vi har tryggat trafiken mellan september och december, sade en lättad Monica Johansson (S), vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande i Sörmland, till tidningen i samband med tillkännagivandet.

Att upphandlingen måste göras om, eller risken för en utdragen juridisk process vid ett nytt överklagande, betyder emellertid inte att tågen kommer att bli ståendes från och med den 12 december. Tidigare i våras tecknade MTR och Mälardalstrafik ett tillfälligt avtal för att undvika just detta.

undefined
Monica Johansson (S) är vice ordförande i Mälardalstrafik och regionstyrelsens ordförande i Sörmland.

– Det sträcker sig flera år framåt i tiden, så resenärerna kan känna sig trygga med att tågen kommer att rulla, säger Katarina Myrberg.

Även MTR:s presschef Maria Hansson skriver i ett mejl till tidningen att man räknar med att ta över driften i december som planerat.

"I förhållande till Mälardalstrafik och alla resenärer är dock även fortsatt vårt uppdrag driftstarten i december och vi ser fram emot att möta såväl nya medarbetare som resenärer i slutet av året".

Mälardalstrafik har tre veckor på sig att överklaga domen till Kammarrätten. 

Viktig upphandling

I december 2020 tilldelades MTR Jota AB uppdraget att köra Mälartåg för Mälardalstrafiks räkning.

Det nu överklagade avtalet är värt fyra miljarder kronor och ska gälla i åtta år.

Avtalet omfattar, utöver tågtrafik, drift och underhåll av tåg och den nya depån i Eskilstuna.

Den största trafikmässiga förändringen är att avgångarna mellan Eskilstuna och Västerås ska öka från 19 till 31.

Även avgångarna mellan Stockholm och Eskilstuna, Nyköping respektive Katrineholm ska bli fler.

Källa: Mälardalstrafik

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!