I planen lyfts behovet av att ge Svealandsbanan kapacitet för utökad trafik på sträckan Folkesta-Rekarne innan 2030. Det skulle enligt planen vara till nytta för att knyta samman Eskilstuna kombiterminal med Mälarhamnarna, men även vara bra för den så kallade UVEN, det vill säga tågtrafiken på sträckan Uppsala-Västerås-Eskilstuna-Norrköping.
Satsningen på Svealandsbanan är en av flera åtgärder i den gemensamma plan för transportinfrastrukturen i Stockholm-Mälarregionen som presenterades den 23 oktober. Bakom planen, som kallas Systemanalys 2020, står länen Sörmland, Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Östergötland och Gotland. Länen ingår i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete En Bättre Sits.
– Varje dag reser många pendlare till och från Sörmland. Våra sju län bildar en gemensam arbetsmarknadsregion med en stark tillväxt. Men våra järnvägar och vägar är redan idag överbelastade. Det här kräver att vi, liksom tidigare, förmår att prioritera vilka infrastrukturinsatser som är viktigast och ger bäst effekt. Det goda samarbetet mellan våra län gör att vi tillsammans kan gå fram till staten med vad vi prioriterar inom transportinfrastrukturen, säger Monica Johansson (S), regionstyrelsens ordförande Region Sörmland och vice ordförande Mälardalsrådet.
Av planen framgår att länen i Stockholm-Mälarregionen förutsätter att ingångna avtal och redan beslutade åtgärder ska genomföras, däribland Ostlänken. Förutom de redan beslutade projekten lyfts behovet av andra projekt. För Sörmlands del handlar det bland annat om behovet av att anpassa Hjulstabron för att kunna utveckla godstransporterna på Mälaren och dra full nytta av gjorda investeringar i Södertälje sluss, farleder i Mälaren samt Västerås och Köpings hamnar.
Samtliga behov behöver enligt analysen vara åtgärdade senast år 2030.
Syftet med Systemanalys 2020 har varit att kartlägga vilka investeringar som krävs för att öka tillgängligheten och förbättra infrastrukturen i regionen. I arbetets slutskede drabbades världen hastigt av coronapandemin som åtminstone tillfälligt förändrat förutsättningarna för resande och transporter. Vilka effekter pandemin får och hur bestående dessa kan bli är enligt analysen för tidigt att säga.