Dyrare bilägande för de allra flesta

Knappt tre år efter att bonus-malus-systemet infördes är det dags för ytterligare skärpningar. Den första april får alla bilar, utom renodlade elbilar, höjd skatt. "För många privatpersoner blir det ännu viktigare att välja bil utifrån de behov man verkligen har", säger Tommy Larsson, platschef på Hedin bil i Eskilstuna.

Tommy Larsson, platschef på Hedin bil i Eskilstuna, tror att de skärpta bonus-malusreglerna leder till att fler än tidigare kommer välja bil utifrån de behov de har.

Tommy Larsson, platschef på Hedin bil i Eskilstuna, tror att de skärpta bonus-malusreglerna leder till att fler än tidigare kommer välja bil utifrån de behov de har.

Foto: Joakim Serrander

Sörmland2021-01-13 04:45

När det nya bonus-malus-systemet togs i bruk sommaren 2018 innebar det en avsevärd skattehöjning på nyregistrerade bilar med höga koldioxidutsläpp, medan de med mycket låga utsläpp fick möjlighet till bonus.

Från 1 april blir det ytterligare skärpningar och det innebär att skatten på bensin- och dieselbilar som registreras efter det blir 30–50 procent dyrare. Den förhöjda fordonsskatten tas ut under de tre första åren från det att fordonet blir skattepliktigt. Samtidigt höjs det högsta bonusbeloppet, som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid, från 60 000 kronor till 70 000 kronor.

– Visst blir många bensin- och dieselmodeller dyrare, men inte i närheten av den skatteökning som infördes på nyregistrerade bilar från 1 juli 2018. Innan dess gick det att köpa stora bilar med kraftfulla motorer utan att det påverkade skatten i någon större utsträckning, säger Tommy Larsson på Hedin bil.

Med de kommande justeringarna i bonus-malus skärps gränserna och avgifterna ytterligare. För att ett fordon endast ska behöva betala grundbeloppet på 360 kronor sänks utsläppskravet från 95 till 90 gram koldioxid per kilometer.

Hedin bil i Eskilstuna, som säljer Ford person- och transportbilar, har flera modeller i nybilsutbudet med laddmöjlighet och Tommy Larsson tror det segmentet kommer att efterfrågas mer med gällande skatteregler.

– Det går blixtsnabbt åt det hållet. Regeringen styr hur de vill att framtidens bilutbud ska se ut, men det kanske skulle vara bättre att börja i andra ändan. Miljö- och laddbara bilar är ännu inte något som funkar för alla. Det finns många människor som av praktiska skäl inte har möjlighet att ladda bilen hemma.

Han hade därför gärna sett en generös skrotningspremie på äldre bilar som står långt från att klara rådande utsläppskrav.

– Malusdelen i skatteupplägget gör att fler väljer att köra längre med sina gamla bilar som fortfarande är relativt billiga att underhålla. Det handlar inte sällan om fordon som släpper ut otäckt mycket koldioxid.

Med nuvarande skattesystem är fordonsskatten 82 kronor per gram koldioxid från 95 till 140 gram. Över 140 gram är skatten 107 kronor per gram. Från 1 april blir skatten 107 kronor per gram koldioxid från 90 till 130 gram. Över 130 gram blir skatten 132 kronor per gram.

Även på bonus-sidan har förändringar aviserats. För att öka incitamenten att välja bilar med lägre utsläpp sänks gränsen för när ett fordon får ta del av bonus till 60 gram koldioxid per kilometer. Det högsta bonusbeloppet som ges till fordon som släpper ut noll gram koldioxid höjs från 60 000 till 70 000 kronor.

Tommy Larsson tycker att medvetenheten om miljö- och skatteregler har ökat på senare år, men han tror att många uppfattar att det är mycket att ha koll på.

– Valmöjligheterna när det gäller motoralternativ i dag är mycket större än tidigare. Vissa kunder häpnar när de inser hur hög fordonsskatten blir på en ny bil, andra har inte en aning om att de får en tillbaka en bonus på tiotusentals kronor om de väljer en laddbar miljöbil, säger han.

Ett alternativ för att komma lindrigare undan är att köpa en bil registrerad innan 1 juli 2018. Suget på bättre begagnade bilar har varit stort sedan skatten ändrades och försäljningen fick en ytterligare skjuts under fjolårets coronapandemi.

Det är något som bland annat Klas Feretti, delägare i märkesoberoende bilfirman KFL-bilcenter, vittnar om.

– 2020 var brutalt bra år för oss. Nya skatteregler eller inte – jag tror att många passade på att unna sig en bättre bil när det var så dystra tider, säger han.

Bolaget fokuserar på att handla med populära bilmodeller som är mellan 2–5 år gamla.

– Många av bilarna i vårt utbud omfattas inte av malus och då blir de också enklare att sälja. Vissa modeller blev flera hundra procent dyrare i skatt efter det att bonus-malus trädde i kraft och det innebär en stor skillnad för de allra flesta om de ska betala 10 000 i stället för 2 000 kronor i skatt.

– Det förhöjda skatteuttaget gäller dock endast de tre första åren och om det bara är några månader kvar innan den sänks är många kunder villiga att slå till. En tre år gammal bil med få mil är många gånger nära likvärdig med en ny, säger Klas Feretti.

Så slår nya den skatten

Bilmodell          Gammal skatt      Ny skatt 1 april

Kia Niro Elhybrid           360              360

Kia Ceed                         3 230           4 640

VW Golf eTSI 150          3 230           4 640

VW Passat SC 150        4 799           6 884

Volvo XC40 D4 AWD      5 333           9 326

Volvo V60 B5 AWD         6 511           8 996

BMW X5 3.0D                  14 629        18 289

BMW 520 D Touring       4760            9 687

Audi RS6 Avant               20 314        26 024

Källa: AutoMotoSport

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!