Satsningen, som sker i anslutning till öppnandet av Citybanan 2017, betraktas som en av landets största järnvägssatsningar de kommande åren och innebär ett nytt regionalt tågsystem för sex landsting i Mälardalen och Östergötland.
Projektet bekostas av Mälardalstrafik AB (Mälab), som ägs gemensamt av landstingen i Stockholms län, Uppsala län, Örebro län, Västmanland och Östergötland samt Kommunalförbundet Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
– Vår ambition är att människor ska få möjlighet att bo, jobba och leva i hela Mälardalen, sa Jonas Karlsson (S), landstingsråd i Örebro län, till Dagens Samhälle tidigare i veckan.
Tågtrafiken kommer att utökas på sex linjer, bland annat på Sörmlandspilen, med tåg som går en gång i timmen, ibland en gång i halvtimmen, mellan klockan 6 och 23. Det innebär att det behövs drygt 80 tåg, varav 42 ska upphandlas av Mälab - en investering på drygt fyra miljarder kronor. Mårten Levin, vd för Mälab, är positiv och ser det som en försiktig kalkyl.
– Det är ett mer angenämt problem att köpa extra turer och extra tåg i stället för att bygga glädjekalkyler som vi inte har råd att upprätthålla, sa han till Dagen Samhälle.