– Tågtrafiken mellan Uppsala och Norrköping över Katrineholm, Flen och Eskilstuna är viktig. På ett miljövänligt sätt binder den samman flera arbetsmarknadsregioner, flera universitet och högskolor samt fungerar som en länk för annan tågtrafik. Därför borde staten vara med och stå för en del av pengarna, hävdar Fredrik Olovsson.
Sköt till pengar
Detta med anledning att statliga Rikstrafiken meddelat att man avslutar sitt ekonomiska stöd i halvårsskiftet. Samma sak hände för fyra år sedan, men dåvarande regeringen sköt till pengar till Uven efter påstötningar från bland andra Fredrik Olovsson.
– Nu får vi se om den borgerliga regeringen och Åsa Torstensson förstår det orimliga i att staten drar sig ur och tvingar kommunerna att stå för hela kostnaden, säger han.
Just detta att Uven är vikig för högskolorna i regionen kan Mälardalens högskola skriva under på. MDH har senaste åren betalat SJ sex miljoner kronor per år för att studenter och anställda ska kunna tågpendla gratis mellan Västerås och Eskilstuna.
Behåller subventionerna
Ett tag i höstas hade återkommande förseningar och problem på tåglinjen gjort att högskoleledningen övervägde att avsluta avtalet med SJ. Men när det nu är hög tid att planera för höstterminen har skolan beslutat sig för att behålla tågsubventionerna, med förhoppningen att Uven kan räddas.
– Vi hoppas att regionen och de inblandade länen och städerna förstår vikten av den här linjen och därför ekonomiskt på något sätt kan bidra när Rikstrafiken drar bort sitt stöd, säger förvaltningschef Marie Eriksson till Sveriges Radio P4 Sörmland.