Mälardalsrådet är en samverkansorganisation för kommuner och regioner i Stockholm och Mälarregionen. Där ingår med andra ord Region Sörmland och samtliga kommuner i Sörmland. Detta råd driver de inblandades frågor för att få konkreta resultat inom infrastruktur, kompetensförsörjning, innovation, maritim samverkan och internationella jämförelser.
Genom rådets transportpolitiska samarbete "En bättre sits" har man enats om den gemensamma "Systemanalys för brister och behov" i områdets transportinfrastruktur.
En av punkterna däri är att man anser att Arlanda är ett nationellt intresse och behöver stärkas för att utveckla Sverige. Åtta län (Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland, Östergötland, Gotland och Gävleborg) framhåller hur central Arlanda flygplats är för hela Stockholm-Mälarregionens konkurrens- och attraktionskraft.
– Arlanda är en viktig flygplats, Sveriges största, självklart ska den vara i fokus. Den är viktig för Sörmland också. Sedan har vi våra lokala flygplatser, Skavsta och Eskilstuna, också, som vi ska beakta och slå ett slag för och som kan bli jätteviktiga komplement till Arlanda, säger Anton Berglund, SD-representant i region Sörmland och Mälardalsrådet.
På vilket sett ser du att de sörmländska flygplatserna kan komplettera?
– Att avlasta Arlanda både vad gäller person- och godstrafik. Nu vet vi heller inte hur det blir med Bromma flygplats i framtiden, om den måste läggas ner, då har vi i Sörmland goda möjligheter. Men Arlanda är nummer ett, det är min bestämda uppfattning, säger Berglund.
Anna af Sillén, M-ledamot i rådet från Nyköping, ser positivt på att det fanns bred politisk enighet kring Arlanda.
– En positiv signal från en stark region till en regering som är alldeles för seg. Där är man för låst kring Januariavtalet medan flygplatser i de andra nordiska länderna expanderar och utvecklas. Då är det bra att vi i Mälardalen har en bred uppslutning och insikt i att flyget är viktigt, säger Anna af Sillén.
Hon ser också behovet i att utveckla infrastrukturen kring Arlanda, och att Skavsta ska kunna avlasta Arlanda.
– Det finns stora miljövinster i att kunna ta ner plan söder om Stockholm. Att satsa på Arlanda är jätteviktigt, men lika viktigt att Skavsta då är med i pusslet. Ostlänken, som också nämns i rapporten, är bra dels för den regionala pendlingen men också som ett sätt att koppla ihop flygplatserna, menar Anna af Sillén.
Monica Johansson (S), vice ordförande för En bättre sits och även bland annat regionstyrelsens ordförande i Sörmland, ser de sörmländska flygplatserna som viktiga, men även samspelet mellan Örebro som viktig godsflygplats och närheten till Hallsberg som knutpunkt som viktiga.
– Vi pekar på Arlanda som Sveriges viktigaste flygplats, samtidigt som det finns oerhört mycket att tänka på så att man inte lägger alla ägg i samma korg. Den springande punkten för oss sörmlänningar är vilken redundans som Skavsta ska ha. Vi undantar inte någonting, utan fortsätter jobba med Skavstas utveckling även med tanke på brandflyget, säger Monica Johansson.
Vad händer nu efter denna rapport?
– Trafikverket har fått i uppdrag att göra en nationell plan och då kan vi peka på vad som är viktigt för oss och även prata med dem som sitter på våra riksdagsbänkar om vilka frågor vi vill att de ska driva, säger Monica Johansson.