Sörmlänningarna som anmälde – och fick rätt

Även om du anmäler och får rätt är det inte säkert att du ersätts. Allmänna reklamationsnämndens beslut är endast rekommendationer. Något som i alla fall en sörmlänning fått erfara.

sy287ecd.jpg

sy287ecd.jpg

Foto:

Sörmland2015-10-26 05:30

– I ungefär 40 procent av de tvister vi prövar får konsumenten helt eller delvis rätt, säger Helen Eriksson, kommunikatör på Allmänna reklamationsnämnden.

En som fick delvis rätt är en sörmlänning som hamnade i tvist med en flyttfirma. Under flytten brände en lampa i flyttbilen hål på en soffkudde. Om det är både sörmlänningen som flyttade och flyttfirman överens. Men när de skulle enas om vilken ersättning som var skälig var de inte lika överens.

Sörmlänningen valde att anmäla till Allmänna reklamationsnämnden.

Helen Eriksson beskriver det som ett avgiftsfritt sätt att få en rekommendation om hur tvisten borde lösas. Där parterna inte behöver gå upp i rätten.

– Även om våra beslut endast är rekommendationer så följer majoriteten, 77 procent, av företagen dem, säger Helen Eriksson.

Vad tror du att det beror på?

– Vi prövar ärendet utifrån gällande lagstiftning. Båda parterna får chans att yttra sig och skicka in bevisning. Våra ordförande har domarerfarenhet och såväl bransch- som konsumentperspektivet finns representerat via de ledamöter som sitter med.

I fallet med den brända soffkudden skriver nämnden i sitt beslut att de rekommenderar flyttfirman att betala 9 000 för omklädning av soffan. Inte fullt så mycket som anmälaren ville ha, men inte heller den mindre summa som företaget tyckte var skälig.

En annan sörmlänning som fått rätt anmälde en byggfirma. Men företaget som anmäldes svarade vare sig på frågan om att yttra sig i ärendet och heller inte på nämndens beslut.

– När ett företag väljer att inte svara får vi gå på anmälarens uppgifter och bedöma utifrån dem, säger Helen Eriksson.

Efter att ett beslut med rekommendation om hur tvisten ska lösas skickats ut får parterna senare en fråga om beslutet har följts. Så här skriver sörmlänningen som anmälde byggfirman i sitt svar till nämnden:

"Motparten har inte följt nämndens rekommendation. Varför vet jag inte. Jag har försökt nå företaget både via mejl och telefon för att kunna få svar på detta, dock utan resultat."

– Svaret noteras hos oss. Men eftersom våra beslut endast är rekommendationer så gör vi inte mer. Väljer ett företag att inte följa ett beslut så har konsumenten möjlighet att ta ärendet vidare till tingsrätten, säger Helen Eriksson.

– Många tror att vi har en svart lista, men så är det alltså inte. Vi avgör tvister.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om