I Sörmland ökar e-handeln mest per person jämfört med genomsnittssvensken visar betalningsleverantören Klarnas senaste undersökning. Samtidigt har tiden för inköp förändrats när folk arbetar hemifrån.
Tidigare handlades det allra mest på nätet under kvällstid. Andelen köp de senaste veckorna ökar nu mellan klockan 8 och 18 och allra mest mellan 12 och 13. Klockan 21 är fortfarande det mest populära klockslaget.
– Svenskarna verkar handla mer på arbetstid än normalt när de jobbar hemifrån, och det är särskilt tydligt att många verkar passa på att shoppa under lunchtimmen på hemmakontoret, säger Viveka Söderbäck, expert på konsumentbeteende hos Klarna.
Konsumenter mellan 18 och 35 år handlar mer i kategorin underhållning, som böcker, filmer och musik. Personer mellan 36 och 55 år föredrar framförallt hem och trädgård när de handlar online. Konsumenter som är 56 år eller äldre fokuserar sin näthandel mer på vardagsinköp inom mat och dryck samt hälsa och skönhet.
– Det är väldigt tydligt att e-handeln har ökat mest på mindre orter, samtidigt som storstäderna relativt sett har minskat sin andel av den totala näthandeln, menar Viveka Söderbäck och avslutar:
– Yngre konsumenter prioriterar framförallt det som kan tänkas underlätta hemmasittandet, som underhållning och barnprodukter, medan de som är äldre istället har ökat andelen vardagsinköp som mat- och apoteksvaror, det vill säga saker som de i vanliga fall brukar köpa i fysisk butik men som de nu testar att köpa online för första gången.