Spelbolagen annonserar för miljarder i Sverige

16 spelbolag köpte annonstid under fotbollsfinal: "Fortsätter att öka".

Sörmland2016-07-04 04:00

Reklamen från spelbolag har ökat i tv. Över 115 spelbolag slåss om att locka nya kunder till sina sajter. Nyligen spelades finalen i Champions league i fotboll på TV3, ett program med över 600 000 tittare. I reklampauserna hade 16 spelbolag köpt annonstid.

Det annonserades för cirka 2,4 miljarder kronor 2013. Två år senare har summan ökat med närmare en miljard till 3,3 miljarder. Men 2015 var inte toppåret, 2014 annonserades det för 3,6 miljarder kronor. Anledningen stavas fotbolls-VM. I år arrangeras fotbolls-EM vilket kan leda till ännu en toppnotering hos annonsörerna tror Lotteriinspektionen.

Lotteriinspektionens statistik visar att runt 70 procent av annonseringarna kommer från utländska spelföretag, även om de inte har den största omsättningen. De svenska spelföretagen omsätter drygt 16,7 miljarder kronor efter utbetalda vinster, de utländska företagen redovisar en omsättning på cirka 4,3 miljarder kronor enligt Lotteriinspektionen.

– Utländska aktörer har haft en kraftig tillväxt och fortsätter öka, säger Joel Kitti-Junros som arbetar med statistik och omvärldsanalys på Lotteriinspektionen.

– I en marknadsundersökning av spel har vi sett en minskad andel folk som spelar, men de som spelar, spelar för mer pengar, säger Joel Kitti-Junros.

I Sverige finns det inga lagar som säger att man måste ha en viss ålder för att få spela om pengar. Men de svenska spelföretagen, ATG, Svenska Spel och Casino Cosmopol, har satt en gemensam åldersgräns på 18 år.

– Men man ska inte rikta sig till personer under 25 år i reklam för poker, Vegasmaskiner och Casino Cosmopol. Dessa är spelformer som kan innebära en högre risk för spelproblem och har striktare regler kring marknadsföring. Marknadsföring av Vegas är inte tillåtet, säger Sara Näselius, som arbetar med marknadsföring och spelansvar på Lotteriinspektionen.

– För Svenska spels övriga spel och för ATG finns även där specifika bestämmelser kring marknadsföringen. Annonser får heller inte vara uppsökande eller påträngande, tillägger hon.

Enligt statistik från Lotteriinspektionen spelar svenska folket mer och mer. Efter vinstutdelning i det totala spelandet har man 2015 slagit rekord med 21 miljarder kronor i omsättning.

Varför spelas det mer?

– Det blir fler och fler aktörer, man anordnar spel för att folk ska förlora pengar, det är ju business, säger Johan Röhr som är chefsjurist på Lotteriinspektionen.

– Dessutom har ju spelandet flyttats över mer till telefoner och tablets, där är det ju öppet dygnet runt, säger Sara Näselius.

För att locka nya spelare till sina sajter erbjuder de utländska spelföretagen bonusar och extra pengar om du öppnar ett konto. De svenska spelföretagen är förbjudna att locka med pengar eller gratis spel om man startar ett konto hos dem.

Men Lotteriinspektionens uppdrag är inte att se till att spelandet minskar.

– Målet är att den svenska spelmarknaden ska vara sund och säker, säger Ulrika Bingmark som är ställföreträdande generaldirektör på Lotteriinspektionen.

– Vi samverkar med andra myndigheter, till exempel Polisen och Konsumentverket, säger Ulrika Bingmark.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!