Spelbolaget försvarar sig: "Att vi inte tar ansvar är en myt"

En miljon personer spelar regelbundet hos Unibet, ett av Sveriges största spelbolag. Det är nästan en fördubbling av antalet spelare sedan årsskiftet.

Sörmland2016-07-04 04:00

Strängnäsbon Peter Alling, chef för samhällskontakter Norden hos Unibet, har tidigare varit anställd hos Lotteriinspektionen

– Att fler spelar online är inte konstigt, det är samhällets utveckling, menar Peter Alling som drar paralleller till statistik från Postnord som levererar varor i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Under 2014 handlade de nordiska länderna för 141,3 miljarder över nätet. Året efter, 2015, ökade handeln till 161,6 miljarder kronor.

– Handeln över nätet ökar, att spelandet ökar är inte konstigt, säger Peter Alling.

Under 2015 annonserade Unibet för 251 miljoner kronor i Sverige. Reklaminvesteringen har ökat måttligt under senare år.

– Stora mästerskap tenderar att öka betting, så vi måste också vara med och synas, säger Peter Alling på frågan om det blir en storsatsning på reklam i sommar.

Det finns cirka 115 spelbolag som konkurrerar om spelkunderna i världen, och de blir bara fler och fler bolag.

De svenska tv-bolagen får inte visa reklam från utländska spelbolag. Men det görs reklam för spel, på olika sätt.

– Klockan 20.00 på lördagar, på bästa sändningstid, visar TV4 Lottodragningarna. Varje morgon skrapas det Trisslotter, det är dragningar av Keno och trav på tv varje kväll, det är reklam för spel, om man skulle mäta den tiden programmen sänds och omsätta till annonstid så rullar miljonerna iväg ordentligt, säger Peter Alling.

På SVT och TV4 kan man ibland se i inledningen och slutet av programmet att det är sponsrat av vissa bolag. På så vis kan man komma runt den svenska marknaden och utländska företag kan visa upp sina namn på bästa sändningstid, alltså sponsring och inte reklam.

EU-kommissionen ifrågasätter det svenska spelmonopolet och har stämt Sverige inför EU-domstolen. Den svenska regeringen har tillsatt en utredning som ska se över det svenska spelmonopolet.

Att öppna den svenska spelmarknaden skulle innebära att svenska staten återigen får kontroll av marknaden via ett licenssystem. Spelbolagen skulle behöva uppfylla de krav som ställs och betala skatt i Sverige för att få tillstånd att arrangera spel i Sverige. På så sätt skulle spelmissbruk kunna hindras och spel på nätet skulle styras till säkra platser.

– Spelansvar är en förutsättning för att bedriva spel, vi jobbar mycket med hur vi ska hitta riskspelarna, säger Peter Alling. Vi scannar spelbeteendet hos kunder som lägger in och tar ut pengar tillägger Peter Alling.

– Att vi utländska spelbolag inte tar ansvar för spelandet är en myt. Unibet jobbar med tre steg, scanning, individuell analys och kommunikation/åtgärd, säger Peter Alling och tillägger:

– Vi följer upp det här hela tiden, kundkännedom ligger till grund för oss. En kärndel i kundrelationen är att minimera riskerna för spelmissbruk.

Tidningen har varit i kontakt med spelbolagen Leo Vegas och Betsson. Båda företagen har valt att inte svara på tidningens frågor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!