Startar upprop mot den sjuka djursjukvården

En fölunges död blev startskottet. Nu tar sörmlänningen Henrik Fitinghoff upp kampen mot något som han menar är ett systemfel i den svenska djursjukvården.

Sörmland2016-05-23 05:30

"Det här skulle kunna handla om en död fölunge, men det gör det i första hand inte. I stället handlar det om ett systemfel i en viktig del av hästvärlden, den som handlar om liv och död."

Orden är Henrik Fitinghoffs och inleder ett facebookinlägg han skrivit. Vi träffar honom på gården Lövhagen, som ligger i Västra Näshulta ganska precis mittemellan Eskilstuna och Katrineholm.

Henrik Fitinghoff och hustrun Anna Back-Fitinghoff befann sig i USA när olyckan var framme.

– Vi var precis på väg hem och befann oss på ett hotell nära flygplatsen. Klockan ett på natten, amerikansk tid, ringde hon som hade hand om våra hästar.

Här hemma i Sverige hade en av deras hästar, ett åtta månader gammalt föl, lyckats ta sig ur hagen och hittades sedan mycket medtagen intill en väg.

– Veterinären kom och konstaterade att fölet var uttorkat och visste inte riktigt vad som var fel.

Hästskötaren fick rådet att ta hästen till närmaste klinik för provtagning. Fölet kom in till Evidensia specialistdjursjukhuset Strömsholm vid 13-tiden och avled några timmar senare.

– Så här i efterhand så vet vi att det var försent, han var för uttorkad. Vi skyller inte Evidensia för hästens död på nått vis, de gjorde så gott de kunde.

Ändå har paret hamnat i en tvist med Evidensia. En tvist som alltså rör något helt annat än fölets död.

– Det hände en massa saker i efterspelet av det här som vi inte riktigt förstod.

För samtidigt som paret reser hemåt mot Sverige igen så tas flera beslut kring det döda fölet på kliniken, beslut som paret redan innan direkt motsagt sig men också beslut där de inte ens blivit tillfrågade.

Bland annat så direktreglerade Evidensia fakturan för klinikvården med försäkringsbolaget som fölet var försäkrat i, trots att paret uttryckligen sagt nej till detta.

– Det här med direktreglering är ju jättebra egentligen för det innebär ju att man som djurägare slipper lägga ut en massa pengar. Men vi sa att vi inte ville att det skulle direktregleras. Sedan visade det sig att de hade direktreglerat ändå.

Under tre dagar, både under hemresans gång och sedan de kommit hem, försökte paret komma i kontakt med den personal på kliniken som har haft hand om fölet.

– Vi bad dem ringa flera gånger. Vi satt på flygplatsen och väntade på att de skulle ringa men ingen ringde. Vi hade telefonen på ända in på flygplanet.

Tidigt på morgonen landade de på Arlanda.

– Då ringde vi direkt när de öppnade klockan åtta men fick fortfarande inte prata med någon. Min fru skulle egentligen ha jobbat samma dag som vi kom hem men tog ledigt från jobbet för att vi skulle kunna åka och hämta fölungen. Vi ville begrava den här hemma.

– Först tre dagar senare får vi tag på dem och då får vi veta att de skickat fölungen på destruktion. Rakt av bara så, utan att fråga. Vi godkände aldrig någon destruktion. Och framför allt ingen jourdestruktion.

Senare ska det visa sig att delar av summan på fakturan tillkommit för behandlingar som skett efter fölungens död. Bland annat har den blivit obducerad, men alltså också destruerats en tid på dygnet som räknas som jour och alltså ger en högre kostnad för kunden.

När paret nu valt att ta strid fokuserar de på destruktionen.

– Ur konsumentköpslagens perspektiv så har ju de förstört vår egendom. Det är som att du lämnar in bilen på en verkstad och så skickar de den till skroten.

De tar också strid mot direktregleringen som gjordes utan deras godkännande.

– Sett ur ett djurägarperspektiv så är den stora haken, som vi och många andra upplever, den osunda alliansen mellan djurkliniker och försäkringsbolag. Där man håller varandra lite om ryggen.

Vad fick ni för reaktioner från ert försäkringsbolag när ni började ta striden?

– De tyckte att det var jättepinsamt, typ att: "Strunta i det där, det är ju redan reglerat och klart." Det är här nånstans det bli fel. De är så sjukt snabba med direktreglering och försäkringsbolagen är så sjukt snabba på att acceptera det.

Det paret varit med om ser Henrik Fitinghoff som en del i vad han menar är ett systemfel i den svenska djursjukvården. Han gör återigen en liknelse med en bil.

– Om du bucklar till bilen när du backar ut härifrån och sedan ska lämna in den på verkstan så finns det vissa verkstäder som försäkringsbolaget har godkänt och då får man lämna in bilen där. De verkstäderna har godkänt en prislista.

Ett förfarande som enligt Henrik Fitinghoff kanske inte ger bilverkstaden några jätteintäkter, men gör att det kommer en jämn ström av garanterade kunder. Försäkringsbolagen får ett fast pris på vanliga åtgärder och verkstäderna får en jämn kundbas.

– Men när det gäller veterinärvård funkar det ju verkligen inte så. Där är det snarare så att försäkringsbolagen gnäller att det blivit dyrare och så höjer de premien. Det är inte så att de vänder sig till klinikerna och diskuterar priserna.

– Jag upplever det som att man måste stärka konsumentskyddet. Man hamnar verkligen i limbo som kund. För man har varken en klinik eller ett försäkringsbolag som har intresse av att värna dig och din ekonomi.

Henrik Fitinghoff tävlar i westernridning och är ett välkänt ansikte i de kretsarna. Han berättar att priserna för veterinärvård ligger högre i Sverige än i många andra europeiska länder.

– Det beror, tror jag, till stor del på att här är nästan alla djur försäkrade. Är det så att du inte har din häst försäkrad här i Sverige så är det nästan som att du är en djurplågare. Man får frågan: "Men hur ska du ha råd om det händer något?". Medan det i exempelvis Holland är få som har sina hästar försäkrade eftersom priserna för veterinärvård är så pass överkomliga.

Det finns också en annan skillnad, menar Henrik Fitinghoff. På den svenska marknaden har under de senaste åren två stora aktörer tagit sig in. Anicura, som främst bedriver vård för smådjur, och så Evidensia. Båda har riskkapitalbolag i ryggen.

– Det känns jättekorkat att gnälla på ett riskkapitalbolag utifrån att de vill tjäna pengar, för det är ju det de är till för. Det man måste gnälla på i såna fall är hur det kommer sig att de upplever att just veterinärvård är nånstans där de ser att de kan tjäna stora pengar. Då är det ju nånting som är fel i systemet, säger Henrik Fitinghoff.

– Det finns ju en anledning till att Evidensia gav sig in i det här med veterinärkliniker, och det är ju för att det fanns pengar att tjäna. Det här är ju inget nytt problem, det är ju inte Evidensia som uppfunnit det här problemet, utan de har bara sett till att kommersialisera det ytterligare.

Snart möts paret och Evidensia i rätten.

– Det här har blivit en principsak för oss. Vi har inte alls varit ute efter pengarna utan… Ja, vi blev arga helt enkelt över att de bar sig åt på det här sättet. Och det är väl aldrig smart att driva ett rättsfall utifrån en princip eller nån slags upprördhet. Men vi gör det i alla fall.

Oavsett hur det går med deras eget fall så har Henrik Fitinghoff bestämt sig. Någonting är sjukt i djursjukvården och behöver rättas till. Efter facebookinlägget han skrev om vad de varit med om började han få meddelanden och mejl från andra som upplevt liknande saker. Snart bestämde han sig för att starta ett upprop.

– Det här är ingenting man vanligtvis pratar om. Och det är väl det som hände, att vi öppnade någon slags ventil när vi skrev om det här, säger Henrik Fitinghoff.

– Om någonting blir fel, och det har vi märkt nu för det är jättemånga som har hört av sig till oss sedan vi drog igång det här, så orkar folk inte reda ut det här för det blir så komplicerat. Fakturan är redan betald eftersom den direktreglerats. Man uppfattar inte heller prislappen. Hur dyrt är det egentligen? Och varför är det så här dyrt?

Nu har han och hustrun dragit igång en sida på Facebook, som de hoppas ska leda till något större.

– Det finns ingen som företräder hästägare i Sverige, det finns ingen motsvarighet till kennelklubben, där man enbart utgår från hästägarnas perspektiv. Det finns heller ingen som kan fungera som makthavarnas motpart att prata med.

Tanken är att paret, även efter det att deras egen process är över, ska fortsätta jobba med frågan och stötta andra som har liknande problem.

– I förlängningen så tror jag att det enda man kan hoppas på är att försäkringsbolagen tar sitt förnuft till fånga och faktiskt värnar sina kunder. Det är så det måste bli tror jag om vi ska få ordning på det här.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!