Andreas Ryve, 41, ska forska kring det stödmaterial som svenska mattelärare erbjuds genom Skolverkets mångmiljonsatsning Matematiklyftet och som syftar till att förbättra svenska elever kunskaper i matematik.
– Detta är särskilt angeläget för Sverige. Vi har tittat på lärarhandledningar i Belgien, USA och Finland och funnit att de erbjuder mycket mer stöd till lärare. I en typisk klassrumsundersvisning i matematik i Sverige är en lärare ganska passiv. Eleverna räknar mycket i böcker, som inte är forskningsbaserade, och läraren går runt och hjälper eleverna.
– Vi behöver ett annat undervisningssätt. Läraren måste bli mer aktiv, mer undervisning i helklass och agera aktivt under grupparbeten. Men detta kan inte bara läggas på läraren, utan de måste ha bra stöd och hjälp.
Forskningen tar nu sikte på hur matematikmaterialet tas emot och hur det används. Vilka skolor som blir föremål för forskningen är att inte klart än. Klart är dock att det handlar om grundskolan.
– Vi kommer att välja skolor i olika socioekonomiska områden och olika typer av elever och lärare, både de som har och de som inte har utbildning.
I mars 2022 ska forskningsprojektet slutredovisas.