– I år är vi övertygade att fler sörmlänningar kommer att välja att semestra lokalt, säger Torbjörn Kock, processledare för Stolt mat i Sörmland.
Magasinet distribueras nu till turistbyråer och besöksmål i Sörmland. Magasinet är en del av ett bredare uppdrag som Stua har att utveckla livsmedelskedjan i länet hela vägen "från jord till bord". I länet finns det inte mindre än cirka 3 000 registrerade aktörer inom livsmedelskedjan. Torbjörn Kock menar att våra val som konsumenter har stor betydelse i skuggan av den globala coronapandemin.
– Vi kan genom att handla lokalt bidra till att öka regionens och landets produktion och därmed uthålligheten vid nästa kris, säger han.
Magasinet tar upp trender hos unga när det gäller mat och träning, men också skälen till varför alltfler unga väljer en vegetarisk eller vegansk livsstil. Bredden i magasinet är stor och visar den mångfald av mat som finns runt knuten. Alltifrån ekologiskt köttproduktion och viltkött till grönsaksodlingar i såväl liten som stor skala.
I magasinet kan man bland annat läsa om den passionerade bagarmästaren Johan Sörberg på Svartverkstan i Trantorp utanför Eskilstuna där kön brukar ringla lång när butiken öppnar upp någon gång i månaden. Elitgymnasten Jonna Adlerteg och veganen Julian Castello i Eskilstuna intervjuas på temat hälsa och prestationshöjande mat.
Omslaget till magasinet pryds denna sjunde upplaga av de två unga sörmländska mästerkockarna Amanda Stensson från Vingåker och Axel Karlsson från Nyköping som berättar om sina drömmar om det framtida kockyrket.
– Vi är även stolta över att DN:s Sanna Lindberg är med i årets magasin och testar goda sommaröl från länets mikrobryggerier. Även Plura Jonsson som för några år flyttade den vackra sörmländska landsbygden intervjuas och ger tips om sina favoritställen i Sörmland med koppling till mat, säger Torbjörn Kock.
Magasinet har producerats av Astory kommunikationsbyrå AB i Eskilstuna. Redaktören Marko Määttä säger att en tanke med magasinet har varit att inspirera läsarna att besöka lokala mathantverkare. Han menar att det är viktigare än någonsin att stödja den "härproducerade" maten. Magasinets omslag är gjort av ett lite hårdare papper för att det ska hålla längre.
– Det ska vara ett magasin som du kan ta med i bilen eller på tåget, säger Marko Määttä.