Stor potential för cykelpendling i Sörmland

Enligt ny forskning kan hälften av länets invånare pendla med cykel till jobb och skola på 15 minuter. Men trots det är det få som väljer cykeln vid pendling.

Anjang Choi tror att fler skulle pendla med cykel om det fanns bidrag.

Anjang Choi tror att fler skulle pendla med cykel om det fanns bidrag.

Foto: Amanda Ekblad

Sörmland2019-09-03 04:30

I ett nytt forskningsprojekt av VTI har potentialen för cykling i Södermanland undersökts. Forskningen är tänkt att underlätta planeringen av nya cykelvägar.

– Det här gör att vi har ett underlag som kommunerna kan ha när de ska ta fram cykelplaner och diskutera nya cykelstråk som ska byggas, berättar Fredrik Högberg som är strateg på Tillväxt och Folkhälsa på Region Sörmland.

I projektet har det tagits fram hur tillgängligheten för pendling är med cykel. Enligt forskningsprojektet kan 49 procent av de som arbetar och bor i länet nå sitt arbete inom 15 minuter med cykel. 65 procent av invånarna kan i sin tur ta sig till sin arbetsplats på 30 minuter med cykel. En stor majoritet av länets barn kan också ta sig med cykel till skolan. 78 procent av länets skolbarn kan cykla till sin närmsta skola inom 10 minuter. 84 procent skolbarn kan nå sin närmsta skola inom 15 minuter med cykel.

I undersökningen har pendlingsvägen för skolbarnen räknats på att barnen går i den närmsta skolan. Men något som den inte tar hänsyn till är att många elever har valt att gå i andra skolor vilket gör deras skolväg längre.

– Det är en fråga kopplad till det fria skolvalet. Många föräldrar skjutsar runt sina barn och det blir ju mer transporter och biltrafik med det, förklarar Fredrik Högberg.

Trots att det enligt undersökningen är en övervägande majoritet som kan nå sin arbetsplats med cykel så är det fortsatt många pendlare som kör bil.

– Det rapporten visar är att det finns stor potential att utveckla cykelnätet, men sen är det långt i från alla de här som kommer att cykla.

Något annat som räknats ut i undersökningen är hur trafikerade cykelvägarna i länet skulle vara om alla som hade möjlighet att cykelpendla skulle göra det. Det har i forskningen också lagts in cykelvägar där det idag inte finns några för att se hur det skulle påverka cykeltrafiken. Stråk där det potentiellt sätt skulle kunna cykla mer än 400 har lagts in. De utvalda stråken kommer i sin tur att undersökas för att se hur många som egentligen cyklar där. Tre av stråken är Nyköping- Stigtomta, Västerleden i Eskilstuna och Katrineholm och Bi.

Anjang Choi, som är butikchef på Haga Cykel i Nyköping, berättar att försäljningen av cyklar och särskilt elcyklar har minskat. Anledningen är bidraget för elcyklar tagits bort. Hon tror att något som skulle kunna få fler att pendla med cykel är att införa bidrag för alla typer av cyklar.

– Det staten gjorde med bidrag för elcyklar gjorde stor skillnad och jag kan tänka att man kanske skulle gå in och göra så med allt som är hälsofrämjande och ge bidrag på cyklar.

Marléne Falk som äger Eskilstuna Cykeldepå berättar att majoriteten av de som köper cyklar i hennes affär ska ha det till pendling till arbete.

– De är många som ska cykla som kanske har en mil till jobbet och som har kommit på att det går snabbare att cykla. Det är mest elcyklar som säljs till jobbpendling, säger Marléne Falk.

För att få fler att pendla tror hon att det är viktigt att lyfta fram att det kan gå snabbare att pendla med cykel.

– Jag tror att man ska lyfta fram att man inte förlorar så mycket tid, utan i till exempel Eskilstuna är det väldiga köer så då går det oftast fortare med cykel om man inte ska så långt.

49 procent av länets invånare kan cykla till sin arbetsplats på 15 minuter

65 procent av länets invånare kan cykla till sin arbetsplats på 30 minuter

79 procent av länets invånare kan ta en kombinerad cykel och kollektivtrafik till sin arbetsplats inom 45 minuter.

88 procent kan ta en kombinerad cykel och kollektivtrafik inom 60 minuter

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!