Stora skillnader i valkampanjer

Moderaterna i Sörmland lägger mest pengar på valkampanjen. Närmare dubbelt så mycket som den som lägger näst mest. Minst pengar till förfogande har nya landstingspartiet Vård för pengarna.

Sörmland2014-09-06 10:20

När det är valtider öppnar partierna i Sörmland plånboken. Nu kommer de pengarna man fått tilldelat från landstinget, skattepengar, till användning.

Många av partierna har samlat på sig pengar under åren för att användas till valet, så kallat partistöd.

Klart mest satsar Moderaterna i Sörmland. Två miljoner kronor sätter man sprätt på.

– Vi satsar mer än tidigare val, säger Marie Agmén, ombudsman för Moderaterna.

Partiets förstenamn Magnus Leivik syns i vårdkläder på webben, i dagstidningar och på affischer.

Socialdemokraternas Åsa Kullgren syns i stället tillsammans med vårdpersonal på affischer och direktreklam. Socialdemokraterna lägger knappt hälften jämfört med Moderaterna, 800 000– 1 000 000 kronor, på valkampanjen.

Socialdemokraternas ombudsman Roger Ljunggren säger att det är ungefär lika mycket som till förra valet. Han tycker att marknadsföringen via social medier ökat i betydelse.

– Men det personliga mötet att knacka dörr och ringa till folk är avgörande, säger han.

Centerpartiet har en valbudget på 700 000 kronor, 25 000 satsas på landstingets fem första namn i så kallad personvalskampanj.

Centerpartiet hyr in personal under valkampanjen och har köpt in kläder och presenter att dela ut, give aways, i form av kepsar, plåsterförpackning och badbollar.

Miljöpartiet har 865 000 i sin valbudget, som till stor del går via webbreklam och facebook. Dessutom har partiet hyrt en elbil under sex veckor.

Klart minst pengar, 15 000 kronor, till förfogande har Vård för pengarna. Men så har man bara medlemsavgifter och välvilliga bidrag att kampanja för eftersom man inte tidigare varit med i landstingsvalet.

– Pengarna har gått till affischer och flygblad, säger partiets förstenamn Jonas Lindeberg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!