Om tre år är står Citybanan klar. Därmed ökar spårkapaciteten genom Stockholm avsevärt, vilket även öppnar nya möjligheter för regionaltågen.
Därför satsar länen runt Stockholm, genom det gemensamma bolaget Mälab, nu på ett nytt regionalt tågsystem. Tågen köper länen in själva. Med en kostnad på fyra miljarder kronor blir det en av landets största satsningar på järnvägstrafik.
I torsdags godkände Sörmlands kollektivtrafikmyndighet för sin del satsningen och hur den ska finansieras. En hörnsten är att trafikutbudet ska vara stabilt och pålitligt. Både resenärer och näringsliv ska vara säkra på att tågen kommer att fortsätta gå under överskådlig tid.
Det senare har varit ett problem under senare år, när SJ ändrat i tidtabeller och dragit in förbindelser med kort varsel till stor irritation för resenärerna.
— Med egna tåg blir vi medleverantörer och kan påverka direkt utan att behöva gå genom SJ, säger Åsa Kullgren, finanslandstingsråd (S) och dessutom ordförande i direktionen för Sörmlands Kollektivtrafikmyndighet.
— Att köpa nya tåg är nödvändigt. De tåg som körs på linjerna i dag har tjänat ut.
Satsningen innebär att det blir entimmesavgångar på huvuddelen av sträckorna under större delen av dagen, men halvtimmestrafik under rusningstid.
För Svealandsbanan innebär det en utökning till 17 turer om dagen. En lösning som inte ses som optimal hos Kollektivtrafikmyndigheten.
— Nej, vi är inte nöjda, vi vill ha fler 30-minutersturer, säger myndighetschefen Helena Ekroth.
Den tredje stora förbättringen för resenärerna handlar om biljettsystemet.
— Vi vill införa ett nytt prissystem med 30-dagarskort som gäller för resor i både regionaltåg, t-bana, buss och pendeltåg, säger Helena Ekroth.
Åsa Kullgren ser storsatsningen som ett sätt att stärka Mälardalen och göra regionen konkurrenskraftigare.
— Det ger regionen möjlighet att konkurrera med andra, motsvarande regioner i Europa, säger hon.