– Det är mycket glädjande att allt fler invånare känner till och har börjat använda Vårdkontakt direkt för att kontakta vården, säger Therese Röing, förvaltningsledare på utvecklingsenheten i Region Sörmland.
I slutet av januari lanserade Region Sörmland en vårdchatt, Vårdkontakt direkt. Under premiärmånaden hanterades 3 244 vårdmöten, och ett halvår senare är motsvarande siffra 5 363 vårdmöten.
Chatten, som bemannas av sjuksköterskor från vårdcentralerna i regionen samt från 1177 i Region Sörmland, är bemannad alla dagar i veckan mellan klockan åtta och 18. Man kan dessutom nå barnavårdcentralerna genom chatten.
Man använder BankID eller Freja eID Plus för att legitimera sig vid inloggning till chatten. Väl inne i chatten kan man beskriva sina symtom, och skicka med bilder vid behov. Sedan svarar sjuksköterskorna i chatten under dagen.
– Den turordning som finns via chatten är en stor fördel. De som har störst medicinskt behov hamnar automatiskt först i kön. Sjuksköterskorna i chatten kan också hjälpa till att boka in besök på vårdcentralen, om de bedömer att det behövs. Dessutom kan du få rådgivning utan att behöva komma in till vårdcentralen, vilket är särskilt bra i smittotider, säger Therese Röing.
Förutom alla vårdcentraler i regionens egen regi och 1177 i Sörmland är även Vårdcentralen Smeden, Vårdcentralen Centrum Flen och Vår Vårdcentral Katrineholm anslutna till tjänsten.