Antalet A-traktorer har ökat kraftigt på sistone, och det senaste året är inget undantag. Ny statistik från Transportstyrelsen visar att det nu finns nästan 50 000 A-traktorer i hela landet och i Sörmland har antalet fördubblats sedan förra året.
Reglerna för vad som gäller när man ska bygga om en personbil till en A-traktor ändrades år 2020. En A-traktor ska spärra hastigheter över 30 km/h, och tidigare fick man därför bara bygga om manuellt växlade bilar.
Nu är det tillåtet att spärra de högre hastigheterna på elektroniskt sätt, vilket gör det möjligt att bygga om även nyare modeller till A-traktorer.
Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, tror att de här nya reglerna är del av anledningen för att användandet av A-traktorer har ökat så explosivt.
– Det har absolut med saken att göra, men man ska inte underskatta att A-traktorer har blivit så trendigt. De är särskilt populära på landsbygden, där du annars är beroende av att bli skjutsad. Det blir en slags frihet, kan man säga.
Reglerna ändrades dels för att nyare bilar är mer trafiksäkra och bättre för miljön, men också för att det helt enkelt började bli brist på bilar det var lagligt att bygga om. Men det är också betydligt enklare att manipulera hastighetsspärrarna.
Enligt Sofie Eklund, förundersökningsledare för utredning av trafikbrott i Eskilstuna, märks det att A-traktorerna har blivit fler. Men de är inte överrepresenterade i olycksstatistiken. Däremot märker hon av att trimmade A-traktorer blir allt vanligare.
Försäkringsbolaget If har uppfattat samma trend.
– Det förekommer otillåtna hastigheter hos de här fordonen, vilket också ökar risken för olyckor. Vi vill påminna om föräldrarnas ansvar. Ta diskussionen och säkerställ att hastigheten inte går att manipulera, säger Johan Granholm, motorexpert på If.
Trots att Transportstyrelsen ser allvarligt på möjligheten att trimma A-traktorer tycker Mikael Andersson inte att deras popularitet är någonting negativt.
– Det finns alltid en viss oro när det kommer till ungdomar i trafiken, att det ska leda till fler olyckor. Men det är bra att komma ihåg att de faktiskt redan finns i trafiken, på mopeder, och det funkar ju bra.